02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  به تدریج پولدار شوید-چهار اصل در بازاریابی شبکه ای

 

زمانی تام شرایتر حرفی زده بود که به جمله محبوب من درباره بازاریابی شبکه ای تبدل شد: بیشتر آدم ها هر روز درحال بازاریابی شبکه ای هستند— فقط بابت آن پول نمی گیرند".

 

 

سادگی، کاربرد و حقیقت موجود در این عبارت برای من دقیقا جوهره و ماهیت چیزی است که من در بازاریابی شبکه ای به آن رویکرد به تدریج پولدار شو می گویم.

 

 

در اینجا چهار اصل این فلسفه را به شما معرفی می کنم:

 

 

 

اصل 1: استفاده کنید، توصیه کنید و اسپانسر شوید

 

کل کسب و کار بازاریابی شبکه ای شما حول همین محور می چرخد. همه اینکار را انجام می دهند، وگرنه نمی توانند یک کسب و کار راه بیاندازند. اولین چیزی که باید در کسب و کارتان یاد بگیرید این است که چطور از محصولات استفاده کنید. وقتی اینکار را یاد بگیرید، می توانید به دیگران هم نشان داده و توضیح بدهید.

 

نکته دیگری که باید یاد بگیرید این است که برای توصیه محصولات باید چکار کنید. وقتی اینکار را یاد گرفتید، می توانید انجام آن را به دیگران هم یاد بدهید.

 

نکته دیگری که باید یاد بگیرید این است که برای اسپانسر شدن شرکای کسب و کارتان چه کاری انجام دهید.

 

خبر خوب و عالی این است که همانطور که شرایتر گفته، اغلب افراد اینکار را هر روز انجام می دهند. در واقع، بیشتر آدم ها در استفاده از محصولات و خدماتی که از آنها راضی هستند و توصیه آنها به دیگران خیلی خوب عمل می کنند، و حتی می توانید برای آنها از عنوان "کارشناس" استفاده کنید.

 

از آنجا بیشتر مردم در استفاده از محصولات و توصیه آنها مهارت دارند، انجام این دو کار معمولا برای آنها آسان است. اما مرحله سوم، یعنی اسپانسر شدن، به روش زیر انجام می شود .

 

 

 

اصل 2: ارسال و تحویل

 

بازاریابی شبکه ای فقط و ققط حول محور صحبت کردن با مردم می چرخد، چه بصورت رو در رو، پای تلفن، بصورت چاپی، با استفاده از ضبط صدا یا ویدئو ... یا بصورت دیجیتالی، صفحات وب، چت، یا پیام رسانی اینترنتی.

 

کیفیت و کمیت این "ارتباطات" مکالمه ای مستقیما منجر به موفقیت فرد در این کسب و کار می شوند.

 

 

 

مربی من، کورت رایت، گفته بود که دلیل اصلی شکست بازاریاب های شبکه ای استفاده از دستورکار غلط است.

 

 

آنها بدنبال آن هستند که مردم را به زور مشتری و شرکای کسب و کار خود کنند.

 

بیشتر مردم هم وقتی کسی سعی دارد آنها را مجبور به انجام کاری کند، حتی اگر به نفع­شان باشد، نسبت به او عکس العمل بجنگ یا فرارکن را در پیش می گیرند.

 

اما دستورکار "ارسال و تحویل" خیلی ساده شما را به دیگران متصل می کند و هدف از آن این است که دریابید آیا آنها و شما (و محصول/خدمات شما) "مناسب" همدیگر هستید یا نه. این رویکرد ریسک عدم پذیرش و رد کردن را نداشته و احتمال موفقیت در آن بالاتر است.

 

 

 

چهار فاز "ارسال" یا ایجاد عبارتند از (ترتیب آنها مهم است، چون باید بعد از پشت سر گذاشتن یکی سراغ بعدی رفت):
ایجاد رابطه،
ایجاد دوستی،
ایجاد شراکت،
و ایجاد رهبری.

 

 

اگر این زنجیره ارسال یا ایجاد در کسب و کار را به درستی انجام دهید، همه پاداش های شخصی، حرفه ای ومالی آن را دریافت خواهید کرد.

و حالا اینکه چطور می توانید در این ارسال و دریافت بیشتر و بهتر عمل کنید ...

 

 

 

اصل 3: مربیگری و رهبری

 

مربیگری سریعترین روش برای ایجاد یک سازمان بازاریابی شبکه ای بزرگ و موفق— و کمک به افراد تیم­تان برای انجام همین کار— است.

 

معلمان، مربیان و مشاوران به شما نشان می دهند که برای موفق شدن چطور باید کارها را انجام دهید. یک مربی به شما نشان می دهد که باید چه کسی باشید.

 

 

همانطور که کارول مک کال در کتاب خود با عنوان می گوید:
مربیگری همان طرح پرسش های قدرتمند، انگیزاننده، سازنده، و حل کننده مسائل است. مربیگری نشات گرفته از این فلسفه است که افراد از قبل پاسخ ها می دانند. شغل شما بعنوان یک مربی گفتن پاسخ ها نیست؛ بلکه باید در طرح پرسش هایی مهارت داشته باشید که مردم از قبل جواب آنها را می دانند".

 

 

یکی از محورهای اصلی در بازاریابی شبکه ای راهبری است: اول از همه یک راهبر شوید، بعد به افراد سازمان خود (آنهایی که استعداد و گرایش طبیعی دارند) یاد بدهید که روی کدام اقدامات درونی و بیرونی کار کنند تا خودشان بتوانند راهبر شوند. اگر سه تا پنج نفر در گروه خود داشته باشید که "در مسیر راهبری گام برمی دارند" (زنان و مردانی که با یا بدون شما کسب و کار می سازند)، موفقیت شما در بازاریابی شبکه ای بی چون و چرا و قطعی خواهد بود.

 

 

در بازاریابی شبکه ای، راهبر همان مربی است؛ بهترین راهبران— آنهایی که در سازمان هایشان راهبران بهتری پرورش می دهند— همواره بهترین مربیان هستند.

 

 

و همه موارد بالا نیازمند آخرین و مهمترینِ این چهار اصل هستند:

 

 

 

اصل 4: صحبت کردن و گوش دادن

 

جدای از توجه کردن به بدن­تان (انسان های مرده یا در حال احتضار نمی توانند زیرشاخه های بزرگ و بادوام بسازند)، کاری که همیشه باید در بازاریابی شبکه ای انجام دهید از این قرار است: صحبت می کنید و گوش می دهید.

 

هر چه بیشتر درباره این دو اصل مهم در میان همه مهارت های انسانی یاد بگیرید مهمترین چیزی است که در طول عمرتان یاد گرفته اید.

 

شما می تواند صحبت کردن و گوش دادن را طوری یاد بگیرید که عملا مردم را با سمت اتخاذ اقدامات قلبی، مشتاقانه و متعهدانه سوق دهید ...

 

تا افراد احساس خاص بودن، شاد بودن، هیجان داشتن، و ارتباط قوی با شما داشته باشند— به این ترتیب قدردان شما (و البته خودشان!) خواهند بود و بیشتر و بیشتر از شما (و آنچه ارائه می کنید) می خواهند.

 

شما می توانید صحبت کردن و گوش دادن بدون هیچ قضاوت ذهنی را یاد بگیرید. شما می توانید صحبت کردن و گوش دادن را به روشی یاد بگیرید که درهای احتمالات را به روی شما باز کند، از شهود کمک بگیرد، سریعا و عمیقا لپ مطلب را بگیرد؛ در واقع اینها روش هایی هستند که اعتبار می دهند، اما تخطی نمی کنند.

 

درک اصل صحبت کردن و گوش دادن ساده ترین مورد است اما کسب مهارت در آن از همه دشوارتر است.

 

صحبت کردن در واقع همان طرح پرسش های مهم/درست است. گوش دادن هم همان شنیدن واقعی واژه ها و آهنگ کلام است.

 

به تدریج پولدار شو برای کسب و کار بازاریابی شبکه ای، پرورش آن، و پرورش خودتان هستند.

 

 


لینک اینفوگرافیک: https://goo.gl/v6KTwC

 

منبع :سایت NetworkingMag

 

ترجمه و ویراست توسط گروه آموزشی بـــــیز مــــگ

 

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
Sina elhami
22:13:31 1397/04/12

فوق العاده بود به خصوص اصل سوم

0.0
bahare siyami
11:57:54 1396/04/04

besiyar aaaaallli bood tnx az matalebeh khoobetoon

0.0
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.