02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
آنچه باید بدانید  /  تفاوت بین بازاریابی، تبلیغات، و برندسازی چیست؟

معمولا در آموزش به راهبران و بازاریابان می شنوم که استراتژی های بازاریابی را تحت عنوان برخورداری از "رسانه های اجتماعی"، برخورداری از یک "برند آنلاین"، یا یک "تابلوی تبلیغاتی" توصیف می کنند.

این تعاریف باعث تعجب من شدند، چون با اینکه شاید بخشی از یک پلن کسب و کار باشند اما باید بگویم که این افراد مفاهیم عمیق و پیچیده تر پشتِ این استراتژی های بازاریابی را بیش از حد ساده کرده اند.

 

 

برای اینکه این مفاهیم را بصورت خلاصه توضیح داده و به دیگران هم کمک کنم تفاوت بین بازاریابی، تبلیغات و برندسازی را بدانند می خواهم بصورت تک تک به آنها بپردازم. برای اینکار این مفاهیم را با شخصیت انسانی مقایسه می کنم.

 

بازاریابی همان چیزی است که شما از خودتان می بینید.

بازاریابی همان تصویری است که از خودتان به دیگران ارائه می دهید.

 

 

بازاریابی با نحوه لباس پوشیدن شما، رنگ ها و طرح هایی که انتخاب می کنید، و نحوه راه رفتن شما شروع می شود. همه ما برای اینها یک استراتژی داریم— بله، همه، حتی آنهایی که ماهی یکبار حمام می روند و هنوز هنور تیشرت جنگ ستارگان را دارند که دوران دانشگاه می پوشیدند.

حتی استراتژی نداشتن برای ظاهر شخصی تان هم خودش یک استراتژی است.

شما می توانید خودتان را بعنوان یک حرفه ای در کسب و کار، یک خواننده راک، یک خوره ی تکنولوژی، و غیره نشان دهید، و با اینکار از طریق ظاهرتان کاراکتر و ویژگی های مثبت خود را به دیگران ابراز کرده و در نهایت نشان می دهید که برای آنها چه کاری از دستتان برمی آید.

شاید باورتان نشود که چقدر ظاهرتان اهمیت دارد، اما باید بگویم افراد اولین برداشت ها نسبت به شخصیت یکدیگر را براساس ظاهر آنها قضاوت می کنند. این برداشت به مرور زمان و با کسب شناخت تغییر می کند اما همه می دانیم که تغییر آن به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، و به همین خاطر تلاش می کنیم از همان ابتدا تصویر خوبی از خودمان ارائه دهیم.

 

برای یک کسب و کار، استراتژی بازاریابی یعنی اینکه می خواهید دیگران تیم شما را چگونه ببینند. این بازاریابی باید دیدگاه و ارزش های کسب و کارتان را نشان داده و آنها را طوری بیان کند که عموم مردم متوجه شده و برای آنها تداعی گر تیم تان باشد.

 

 

تبلیغات همان کاری است که بین عموم مردم انجام می دهید

اگر بازاریابی همان چیزی باشد که شما از خودتان می بینید، تبلیغات نشانگر اعمال  اقدامات شما هستند.

از چه وسیله نقلیه ای استفاده می کنید، پاتوق تان کجاست، و درباره چه چیزی حرف می زنید به اندازه ظاهرتان مهم هستند.

در استراتژی بازاریابی باید به همه اینها توجه داشته باشبد تا مطمئن شوید که بین تصویری که ارائه داده اید و عملی که انجام می دهید هماهنگی وجود دارد.

در مورد استراتژی تبلیغاتی اگر آن را در مکان اشتباه، با پیغام اشتباه، در زمان نادرست یا به مخاطبان نادرست ارائه کنید در نهایت مشتریان را سردرگم و آنها را از خودتان دور می کنید.

 

برندینگ همان چیزی است که دیگران از شما می بینند

 

 

درحالیکه بازاریابی یعنی شما می خواهید دیگران شما را چگونه ببینند، برندینگ چیزی است که آنها واقعا از شما می بینند.

استراتژی بازاریابی شما باید برند فردی تان را موردتوجه قرار داده و آن را مورد ارزیابی قرار دهد. اگر یک برند قوی داشته باشید می توانید زمان بیشتری را صرف ساختن آن کنید. اما اگر حسن شهرت شما خدشه دار شده باشد باید روی بازسازی یا تغییر دیدگاه های مشتریان متمرکز شوید.

بعنوان مثال، اگر شبکه حرفه ای شما تصور می کند که شما  پشتکار ندارید در اینصورت باید مثل حرفه ای ها لباس پوشیده و پروفایل خود را همیشه بروز نگه دارید تا این دیدگاه آنها تغییر کند.

بعلاوه، از دیدگاه کسب و کار هم باید بدانید که مصرف کنندگان چه دیدگاهی درباره کسب و کارتان دارند تا براساس آن استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی خود را اجرا کنید.

البته من هم در اینجا این سه مفهوم پیچیده بازاریابی را بیش از حد ساده نشان دادم/ اما بنظرم اگر این مفاهیم را با شخصیت خودمان مقایسه کنیم یک روش ساده و کارآمد برای آنها خواهیم داشت تا در کسب و کارمان پیاده کنیم.

بنظر شما چه روش ها و مقایسه های ساده دیگری برای توضیح تفاوت بین این مفاهیم بازاریابی وجود دارد؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


 

منبع : inc.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.