۴۳۰۷۲ ۰۲۱

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین ، بیز مبتکر بازاریابی شبکه ای نوین

بیز همیشه یک گام جلو تر

در چهار مرحله جمله های خود را تغییر دهید

"بدون زبان در دنیای آشفته ای از احساسات زندگی خواهیم کرد.

 مغز به ما اجازه می دهد به انواع و اقسام روش های شگفت انگیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و روش منتخب ما برای این برقراری ارتباط عملکرد عصبی مغز ما را بهبود می بخشد. در واقع، حتی تنها یک واژه هم برروی  ژن های تنظیم کننده استرس فیزیکی و احساسی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر مرتبا مراکز زبانی مغز خود را بکار نیاندازیم توانایی عصبی حل مشکلات در مواجهه با افراد دیگر را نخواهیم داشت".

تابحال بارها و بارها درباره شکل واژه های احساسی عادتی و کنترل آنها روی تجارب عاطفی زندگی شنیده اید— واژه ای که ما از آن برای تجربیاتمان استفاده می کنیم به خودِ تجربه ما از زندگی تبدیل می شوند.

 

 

 

در این مطلب می خواهیم نگاه دقیق تری انداخته و ببینیم چگونه می توانیم با کسب آگاهای درباره واژه های انتخابی برای توصیف احساسات منفی و تغییر آنها به واژه های مثبت و شکست الگوی قبلی کیفیت زندگی خود را تغییر دهیم.

تمرین اینکار ساده است: در اینجا یک چالش 10 روزه برای شما داریم. واژه های که برای تجربیاتتان استفاده می کنید نوع احساسات شما را تغییر می دهند. پس خیلی ساده وقتی از سرِ عادت برای شرایط عاطفی سخت از واژه "افسرده کننده" استفاده می کنیم احساسمان کاملا متفاوت از زمانی است که برای چنین شرایطی از واژه "دلتنگ کننده" استفاده می کنیم. عصبانی شدن از واکنش یک نفر خیلی متفاوت از مضطرب شدن از واکنش آنهاست. اگر به خودتان بگویید که دیگران صراحتا دست رد به سینه شما زدند کاملا متفاوت از وقتی است که بگویید آنها با پیشنهاد شما موافق نبودند.

راز تغییر زندگی، بیدار شدن و آگاه شدن نسبت به الگوهایی هستند که نا آگاهانه احساسات ما را شکل می دهند.

در نهایت، همین نوع احساسات ما کیفیت زندگیمان را می سازد. رویای زندگیتان هر چه که باشد— ساختن یک بیزینس میلیاردی یا خانواده ای که عاشق شما باشند و به شما عشق بورزند— فقط کافی است یک روز را با احساسات ترس و خشم بگذرانید تا همین ترس و خشم به ویژگی اصلی زندگیتان تبدیل شوند. این وضعیت هیچ ربطی به فرصت های اقتصادی ندارد، بلکه بیشتر مربوط به عشقی است که در اطراف خود می سازید.

قدرت تغییر واژه ها در سادگی آن است.

این روش به شما کمک می کند کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. در اینجا شما را با چهار گام برای این چالش 10 روزه آشنا می کنم.

 

گام 1: خودتان را بررسی کنید

 

 

درباره واژه هایی که از سر عادت برای توصیف احساسات ناشاد و ناراحت کننده خود استفاده می کنید آگاه باشید. اول باید ببینید برای این احساسات از چه واژه هایی استفاده می کنید.

مثلا اگر می گویید، "خیلی در اینباره نگرانم"، همانجا مکث کرده و به خودتان بگویید که "نگرانی" واژه سنگینی است. شاید واقعیت این است که "کمی ذهنتان را مشغول کرده". مراقب واژه هایتان باشید و دقت کنید که بیش از حد روی شدت احساساتتان اغراق نکنید. یا حتی بهتر از آن، واژه ای را انتخاب کنید که از بار منفی شرایط بکاهد (بجای آنکه بگویید از دست کسی "عصبانی هستید"، احساس خود را با واژه "آزرده" یا "ناامید" از واکنش او توصیف کنید).

اگر کسی از شما پرسید، "اوضاع چطور است؟" بجای آنکه بگویید "خوبه"، با کدام واژه دیگر می توانید لبخند به لب خود آورده و الگوی قبلی را بشکنید مثلا، با لبخند بگویید "حتی فکرش را هم نمی توانی بکنی چه احساسی دارم!" یا جواب های ساده ای مثل "خوش شانسم" یا "خدا را شکر". و بعد از آن چند لحظه فکر کنید که بابت چه چیزی شکرگذار هستید. همه ما معمولا بخاطر اتفاقات غیرمنتظره فراموش می کنیم زیبایی های زندگی را ببینیم.

 

گام 2: 3 واژه منفی خود را شناسایی کنید

 

 

سه واژه ای که اخیرا برای نشان دادن احساسات منفی خود زیاد استفاده می کنید را روی کاغذ بنویسید. شاید مثلا از عباراتی مثل "حسابی ناامیدم"، "افسرده ام"، یا "تحقیر شدم" استفاده می کنید. برای آنها چند جایگزین پیدا کنید که بار منفی آن روی احساسات شما کمتر باشد. مثلا بجای "افسرده" از "کمی دمق" استفاده کنید.

چه می شود اگر بجای "تحقیر شدم" بگویید "معذب شدم"؟ پس تا می توانید شدت بار منفی واژه های خود را کم کنید.

 

 

گام 3: یافتن 3 واژه مثبت

 

 

سه واژه ای که برای توصیف تجربه خود از احساسات مثبت استفاده می کنید را بنویسید. وقتی کسی می پرسد، "اوضاع چطور است؟" سراغ سه واژه ای بروید که احساسات مثبت را در شما تقویت کرده و به شما الهام می دهند. بجای آنکه فقط بگویید "خوبه" از واژه هایی مانند "فوق العاده"، "عالی" و "شگفت انگیز" استفاده کنید. اگر قرار باشد زندگی خود را با یک واژه مثبت توصیف کنید از چه کلمه ای استفاده می کنید؟

 

 

گام 4: دو رفیق "مسئولیت پذیر" انتخاب کنید

 

 

دو نفر از افراد مهم در زندگیتان— یک دوست نزدیک، کسی که به او احترام می گذارید و نمی خواهید او را ناراحت کنید— انتخاب کرده و به آنها توضیح دهید که به خودتان قول داده اید دو یا سه واژه را در ذهنتان تغییر دهید.

مهمتر از همه اینکه اگر آنها شاهد استفاده شما از واژه های منفی قبلی بودند و به آنها اجازه دهید از شما بپرسند آیا واقعا این همان احساسی بود که داشتید یا نه. برای مثال: وقتی می گویید "جان حسابی گند زد به اعصابم" آنها از شما بپرسند، "آیا به نظرت رفتار جان تو را ناامید کرد؟"

می دانم، شاید کمی احمقانه بنظر برسد، اما اگر به این تمرین پایبند بمانید یک یادآوری ساده به شما کمک می کند نسبت به واژه ها خود آگاه بوده و فورا بار منفی احساسات را کم می کند. همچنین به شما کمک می کند یاد بگیرید فقط با انتخاب واژه در لحظه فضای خود را انتخاب کرده و معنا را کاملا تغییر دهید. اگر اینکار را درست انجام دهید می بینید که همیشه لبخند به لب خواهید داشت، مثل اینکه دائما کسی درون شما لطیفه می گوید. اما تاثیری که بر جای می گذارد اصلا خنده دار نیست.

یا اگر از واژه هایی مثل "ناامید شده ام" استفاده می کنید از دوستان خود بخواهید از شما بپرسند "آیا در مورد این مشکل ناامید شده ای، یا اینکه فقط کمی دمغ هستی؟" آیا واکنش دیگران به چیزها شما را نگران یا خوشحال می کند؟ متعهد ماندن به دوستان برای ایجاد این تغییر کوچک اما مهم شما را از پشتیبانی آنها بهره مند ساخته و در ادامه مسیر برای شکست الگوها کمک خواهد کرد.

دقت کنید و واژه هایی که برای احساساتتان استفاده می کنید را آگاهانه انتخاب کنید. این تمرین را به مدت 10 روز انجام دهید تا خیلی زود نتیجه آن را روی احساسات خود ببینید. به شما قول می دهم برای آنهایی که این 10 روز را با موفقیت پشت سر می گذارند زندگی تغییر بزرگی برای آنها خواهد داشت.

می دانم، شاید بگویید بیش از حد ساده انگارانه است، اما اگر آن را امتحان کرده و 10 روز به آن پایبند بمانید، تغییر در الگوهای عاطفی خود را احساس خواهید کرد— و همین الگوهای احساسی هستند که کیفیت زندگی ما را کنترل می کنند. حتی ممکن است احساس کنید در جسم دیگری هستید— رنج کمتری می کشید و لذت بیشتری می برید. آیا شما شایسته یک زندگی بهتر نیستید؟ بعلاوه اینکه وقتی حال خودتان خوب است با دیگران چگونه رفتار می کنید؟ هر چه وضعیت روحی شما بهتر باشد قدرت تاثیرگذاری شما بر اطرافیانتان— کسب و کار، دوستان و اعضای خانواده— بیشتر خواهد بود.


 

منبع : tonyrobbins.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 


 
 
۲ رای تا کنون
۰

نظرات در رابطه با : در چهار مرحله جمله های خود را تغییر دهید


راضیه
نظر خود را در تاریخ ۱۱:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۰۵/۱۲ ارسال کرده

از خوندنش لذت بردم و اطمینان دارم بکار بردشون الگوهای عاطفی من رو تغییر میده، چون ساده و قابل انجام هستن

نظرتان را برای ما بنویسید....
انصراف
ارسال دیدگاه و نظر شما