۴۳۰۷۲ ۰۲۱

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین ، بیز مبتکر بازاریابی شبکه ای نوین

بیز همیشه یک گام جلو تر

دو مهارت ارزشمند در شبکه سازی موفق

هرگز با این ایده وارد یک رویداد اجتماعی یا کسب و کار نشوید که همه چیز درباره شماست؛ اینطور نیست. شبکه سازی درباره رابطه سازی است و نه فرصت فروش که در آن به زور دیگران را مجبور کنید به حرف های شما درباره خودتان گوش کنند.

شبکه سازی موفق باید متقابل باشد

این مسئله در مورد شبکه سازی اجتماعی و حرفه ای از طریق اینترنت هم صدق می کند. وقتی شبکه می سازید باید در عوض چیزی بدهید.

برای روابط خوب فردی و کسب و کار هر دو طرف باید به یک اندازه سود ببرند.

 

 

دو مهارت مهم در شبکه سازی

دو مورد از مهمترین مهارت های شبکه سازی که باید آنها را پرورش دهید گوش دادن و سوال پرسیدن هستند.

این دو مهارت حتی بیش از بهترین آمار کسب و کارتان مشتریان احتمالی را تحت تاثیر قرار می دهند.

چرا؟ چون گوش دادن به معنی ارزش گذاشتن به دیگران و احترام قائل شدن برای آنهاست.

اگر بیش ازحد حرف بنزنید بی ادبانه بنظر می رسد، حالت دوطرفه ندارد، و انگار که قصد تحمیل خودتان را دارید.

از سوی دیگر، طرح سوالات معنادار حاکی از صداقت شما بوده و باعث ایجاد اعتماد در رابطه می شود چون فعالانه به طرف مقابل نشان می دهید که به نظرات و دیدگاه های او اهمیت می دهید.

 

چطور یک شنونده خوب باشید؟

 

 

 

یکی از مهارت های شبکه سازی که چندان به آن توجه نشده و خیلی ساده می توانید آن را پرورش دهید توانایی گوش دادن است.

برای آنکه نسبت به شما و کسب و کارتان هیجان نشان دهند باید بیشتر به حرف آنها گوش دهید و کمتر حرف بزنید.

گوش دادنِ خوب یعنی فعال بودن، نه منفعل بودن. برای آنکه یک شنونده خوب باشید:

  • تماس چشمی خود را حفظ کنید.

  • خیلی سر جایتان تکان نخورید، و هرگز به ساعتتان نگاه نکنید! همه این کارها نشان می دهند که حوصله تان سر رفته، عجله دارید و به موضوع علاقه ای ندارید.

  • برای نشان دادنِ موافقت خود سرتان را تکان دهید اما برای طرح تجربیات و نظراتتان وسط حرف طرف مقابل نپرید.

  • با تکرار حداقل یکی از نکات کلیدی صحبت های طرف مقابل به شکل یک پرسش به او پاسخ دهید. برای مثال، اگر کسی گفت که درباره محصول جدیدش خیلی هیجان زده است از او بپرسید این محصول از چه زمانی در دسترس خواهد بود.

 

طرح سوالات خوب بعد از خوب گوش دادن شروع شده و دو نتیجه مهم در پی دارد: نشان می دهد که شما به صحبت های طرف مقابل گوش می کنید و دوم اینکه آنقدر علاقمند شده اید که برای شما سوال پیش آمده، و به این ترتیب مکالمه در همان جهتی که شما می خواهید پیش می رود.

نکاتی درباره مهارت گوش دادن در شبکه سازی:

یک شنونده خوب فعالانه به مکالمه توجه کرده و با سوالات مناسب به آن واکنش نشان می دهد.

 

 

فروش (ارائه) خودتان همه آن چیزی نیست که باید انجام دهید

یکی از تاکتیک های مصاحبه که خیلی سال پیش در یک آژانس کاریابی یاد گرفتم در موقعیت های شبکه سازی مثل طلا ارزشمند است. برای آنکه کسی را به خودتان علاقمند کنید اول از همه درباره او و موفقیت هایش صحبت کنید.

وقتی مردم نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند حتما درباره شما هم احساس خوبی خواهند داشت. خیلی مهم است که به طرف مقابل با گوش دادن و طرح سوالات درست نشان دهید که برای او ارزش و احترام قائل هستید.

 وقتی بعد از شکل گیری گفتگوهای شبکه سازی کمی درباره خودتان و کسب و کارتان صحبت کردید فراموش نکنید که همیشه آن را با یک پرسش درباره مخاطب تمام کنید. با اینکار آنها از پاسخ دادن به شما هیجان زده می شوند و این هیجان را به گفتگو با شما نسبت می دهند.

نکاتی درباره موفقیت در شبکه سازی:

ماهیت ذاتی انسان نشان داده که اگر کسی به شما علاقمند باشد خودش بصورت ناگهانی هیجان زده می شود. پس برای آنکه شما فرد جالبی باشید اول از همه باید به طرف مقابل علاقمند شوید.

صداقت در شبکه سازی اهمیت زیادی دارد

 

 

 

اصلا منظور من از همه این حرف ها این نیست که برای ارائه خودتان سوال بی معنی طرح کنید. بلکه حرفم این است که باید هنر گوش دادن و طرح سوالات خوب را یاد بگیرید تا بتوانید یک رابطه صادقانه و پایدار بسازید که برای هر دو طرف سودمند است.

با مشتریان احتمالی، مشتریان ثابت و دیگر شرکای کاری مثل یک فرصت یا "وجه نقد" برخورد نکنید. اغلب افراد خیلی خوب این احساس را دریافت می کنند و اگر از روی ریاکاری و بدون صداقت به آنها توجه نشان دهید احساس می کنند به آنها توهین شده است.

چطور سوالات درست بپرسید؟

طرح سوال خوب یک هنر است.

 اگر سوال اشتباه بپرسید خیلی ساده توهین به طرف مقابل محسوب می شود. اما حالت برعکس آن نتیجه مثبت دارد؛ اگر سوالات درست بپرسید با باز کردن خطوط امن ارتباطی باعث ایجاد اعتماد می شوید.

همیشه سوالات مثبت و متمرکز بپرسید. برای مثال، اگر کسی به شما گفت که تعدیل نیرو و اخراج کارمندان چقدر برایش دشوار بوده می توانید با همدردی و طرح یک سوال خوب به او پاسخ دهید تا فکرش از این موضوع ناراحت کننده منحرف شود:

  • پاسخ خوب: با توجه به اینکه به کارمندان خیلی اهمیت می دهی حتما تصمیم دشواری بوده. بنظرت طی فصل آینده وضعیت اقتصادی برای مالکان کسب و کار بهتر خواهد شد؟

  • پاسخ بد: احساس بدی نداشته باش، خیلی از کسب و کارها کارمندانشان را اخراج کردند. سال بعد اوضاع بهتر می شود.

نکاتی درباره موفقیت در بازاریابی شبکه ای:

در زمان مناسب درباره موضوع سوال بپرسید. اگر موضوع منفی است ناگهان موضوع را تغییر ندهید. اینکار باعث می شود مخاطبتان معذب شود. بجای آن در پاسخ همدردی ابراز کنید تا حمایت خود را نشان داده و بعد برای منحرف کردنِ فکر او از موضوع ناراحت کننده سوالی بپرسید که همچنان مرتبط باشد اما درعین حال به طرف مقابل اجازه دهید با یک مسئله مثبت تر پاسخ دهد.


 

>>>>>>>>> اينفوگرافيک

 


 

منبع : thebalancecareers

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 


 
 
۷ رای تا کنون
۰

نظرات در رابطه با : دو مهارت ارزشمند در شبکه سازی موفق


نظرتان را برای ما بنویسید....
انصراف
ارسال دیدگاه و نظر شما