02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  روش های جمع بندی پایانی پرزنتیشن

برخلاف باور عمومی، طرح این سوال که "آیا سوالی داری؟" بهترین راه برای پایان دادن به یک پرزنتیشن نیست.

به گفته فرانک کاریلو، رئیس شرکت مشاوره ارتباطات ECG باید پرزنتیشن خود را با یک فراخوان عمل (Call to Action- CTA) تمام کنید.

 

 

کاریلو می گوید، "اگر از شنونده خود نخواهید که کاری انجام دهد با کمال میل قبول می کند. در عوض، باید از آنها بخواهید متناسب با مزایایی که درباره آنها صحبت کردید اقدام به ورود به کسب و کارتان کنند.

برای مثال، می توانید بگویید، "اگر می خواهی XY و Z را داشته باشی، که بسادگی در هیج کجای دیگری از بازار یافت نمی شود، باید ما را بعنوان تامین کننده خود انتخاب کنی".

کاریلو می گوید یکی دیگر از روش های اتمام پرزنتیشن بیان دوباره نکته اصلی صحبت هایتان است.

 این به معنای ارائه یک چکیده طولانی با تمام جزئیات نیست، بلکه تنها یک نکته است که در طول پرزنتیشن روی آن تاکید داشتید.

 

 

هدف اصلی شما چیست؟

مزایای کار کردن با شما و تیمتان را به مخاطب یادآوری کنید؛ .و در نهایت یک نتیجه گیری منطقی ارائه دهید. در پایان از او بخواهیدکه کاری انجام دهد، حتی اگر چیزی بیشتر از درخواست برای یک ملاقات دیگر نباشد.

کاریلو در ادامه توضیحات خود می گوید:

 "شاید برای پرزنتیشن نیازی نباشد که در پایان درخواست فروش داشته باشم، اما باید کاری کنم شما باور کنید که ما یک تیم معتبر هستیم. در چنین شرایطی یک داستان تعریف کنید که در ذهن مخاطب بخوبی نشسته و از شما یک فرد معتبر و قابل اعتماد بسازد.

 شاید لازم باشد به او اطمینان دهید که اگر به شما نیاز داشته باشد چه کارهایی برای او انجام می دهید. داستان ها بافت دارند، و مردم داستان ها را بهتر از هر چیز دیگری در خاطر نگه می دارند".

کاریلو هشدار می دهد، "هرگز صراحتا اعلام نکنید که پرزنتیشن شما تمام شده است. از واژه های "در نتیجه" یا "بطور خلاصه"، یا "کلام آخر" استفاده نکنید. با استفاده از این عبارات موفق نخواهید شد، چون انگیزه مخاطبتان را از بین می برند.

 

بعلاوه، کاریلو اضافه می کند که:

"مراقب باشید در بخش نتیجه گیری زیاده گویی نکنید. در طول پرزنتیشن دوره های مهمی وجود دارند که اگر بخواهید افراط کنید به ضررتان تمام می شوند، و قسمت نتیجه گیری یکی از آنهاست.

بجای آن، وقتی به پایان نزدیک می شوید یک مکث کامل و صریح داشته باشید تا طرف مقابل روی شما و آنچه می خواهید بگویید متمرکز شود. هر چه گام های بیشتری برمی دارید از مکث کمک بگیرید. بااینکار میل مخاطب برای اطلاع از چیزی که می خواهید بگویید بالاتر می رود".

کارهای زیادی هستند که می توانید در کلامتان رعایت کنید تا مخاطب به جمع بندی شما در پایان پرزنتیشن توجه بیشتری نشان دهد.

یکی دیگر از توصیه های کاریلو این است که نتیجه گیری را از جلسه پرسش و پاسخ تفکیک کنید. آنها را به دو پرزنتیشن متفاوت تبدیل کنید.

 

 

 بعد از آنکه درخواست به اقدام را مطرح کردید مثلا بگویید، "اگر زمانی باشد می توانیم یک پرسش و پاسخ هم داشته باشیم". در پایان این بخش از پرزنتیشن هم دوباره تاکید کنید که چرا همکاری با شما به نفع مخاطب است و یا چرا بهتر است دوباره با شما ملاقات کند.

در بدترین شرایط، نتیجه گیری خود را کلمه به کلمه تکرار کنید، و در بهترین شرایط از روش دیگری برای القای همان معنا استفاده کنید.

 نباید اجازه دهید آخرین بخش پرزنتیشن شما ختم به پاسخ به سوال مخاطب شود. نتیجه گیری شما باید شامل واژگانی باشد که منطقا در سر شنونده نفوذ می کند.

کاریلو در پایان می گوید، "برای اتمام یک پرزنتیشن سراغ ترفندهای تکراری نروید. با بیان مزایای متمایز تیمتان و ارزش آن برای مخاطب یک نتیجه گیری منطقی ارائه کنید".


 

منبع : sellingpower.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.