02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  مدیریت تغییر: گفتگو با اعضای تیم که مقاومت می کنند

جدای از وظایف روزانه، راهبر معمولا وظیفه مذاکره با دپارتمان های مختلف از شرایط پراسترس را برعهده دارد. زمانی که پی یک فرایند حیاتی در میان باشد، استفاده از مهارت های لازم برای اجرای تغییر به راهبران بستگی دارد.

طبیعی است که برخی از اعضای تیم در برابر تغییر مقاومت کنند، اما لازم است که راهبران درباره اهمیت این تغییرات با اعضای تیم صحبت کنند تا مطمئن شوند این گذار به بهترین شکل ممکن انجام می شود.

 

 

 

در اینجا پنج مرحله را معرفی می کنیم که بهتر است راهبران در صورت مشاهده مقاومت اعضای تیم با تغییر آنها را پیاده کنند.

این نوع گفتگوها از آن دست گفتگوهایی نیست که با همه اعضای تیم انجام شود و بهتر است با شخص موردنظر بصورت خصوصی در دفتر کار صحبت شود.

1. با استفاده از مثال مشکل را توضیح دهید

 

 

راهبران باید با فرض حسن نیت اعضای تیم این گفتگو را شروع کرده و سعی کنند خودشان را جای آنها بگذازند.

 اول از همه باید با جزئیات توضیح دهند که اقدامات او چگونه بر کارآیی و بازده تیم تاثیر می گذارند، و اینکه برای اجرای این تغییر از چه کمک هایی دریغ کرده است.

برای مثال، می توانید بگویید، : این هفته برای همه ما هفته سختی است، به همین خاطر از حسن رفتارت متشکرم. بااینحال، متوجه شدم که نتیجه کار را برای ارزیابی تحویل نداده ای. این باعث زیاد شدن کار تیم می شود".

به این ترتیب، به بازاریاب نشان می دهید که بخاطر اقدامات او مشکلی بوجود آمده، و درعین حال به او هشدار می دهید که برای رفع این مشکل باید رفتار خود را تغییر دهد.

 

2. درباره اهمیت این تغییر توضیح دهید

 

 

معمولا اعضای تیم احساس نمی کنند که تغییرات ارزشمند هستند. بااینحال، تیم ها بندرت بدون برنامه ریزی و بررسی های دقیق تغییرات بزرگ را پیاده می کنند، به همین خاطر مقاومت اعضای تیم می تواند ناشی از عدم درک آنها از فرایند تغییر و مزایای آن باشد.

اطلاع رسانی دقیق درباره ی مزایای تغییر برای تک تک اعضای تیم به راهبر بستگی دارد، و البته باید این مزایا را به آندسته از افرادی که در سازگاری با تغییر کُند هستند مرتبا تکرار کنید.

با توجه به مثال قبلی، راهبر باید مطمئن شود که بازاریاب متوجه شده این تغییر نه تنها به نفع او، بلکه به نفع کل تیم است.

 

3. به حرفهای اعضای تیم گوش کرده و مراقب سوءتفاهمات باشید

 

 

بسیار مهم است که راهبر فضایی ایجاد کند که در آن بازاریاب برای اظهار دیدگاه ها و دغدغه های خود احساس امنیت کنند، و بتوانند بدرستی به آنها بپردازند.

به همین خاطر است که راهبران باید از مهارت های شنیداری فعال و قوی برخوردار باشند تا بتوانند آنچه حقیقتا گفته می شود را بشنوند، و بدنبال نکات سوءتفاهم احتمالی باشند.

 زمانی که یک راهبر درباره تغییرات با تیم خود صحبت می کند نقاط ابهام بسیاری برای ایجاد سوءتفاهم وجود دارد. حل و فصل دغدغه های اعضای تیم در مورد اجرای تغییر می تواند بسادگی یک دستورالعمل تصریحی باشد.

 

4. توقعات را مطرح کرده و تعهد بگیرید

 

 

راهبران باید به اعضای تیم خود فرصت سازگاری و تطبیق با تغییر را بدهند، و این یعنی اطمینان از اینکه کاملا متوجه شده اند چه انتظاراتی از آنها می رود.

 مهمتر از بیان صریح انتظارات و توقعات، بسیار مهم است که از آنها قول بگیرید. اگر اعضای تیم به سازگاری با تغییر متعهد باشند پیشروی آنها قابل توجه خواهد بود.

بعلاوه، اگر اعضای تیم کاملا آماده پذیرش تغییر باشند این گام به راهبران کمک می کند نسبت به اجرای تغییر متعهد  پاسخگو بمانند.

 

5. پیگیری کنید

 

 

راهبران حتما باید قبل از پایان جلسه با اعضای تیم برای ملاقات بعدی قرار بگذارند. به این ترتیب، می توانند انتظارات را بررسی کرده و در اینباره صحبت کنند که آیا این انتظارات برآورده شده اند یا نه. اگر شده اند فرصت خوبی است که راهبر از بازاریاب تشکر کند. اگر نشده اند، گفتگوی دیگری داشته باشند تا موضوعاتی که آخرین بار درباره آنها صحبت کرده اند را صریح تر مورد بررسی قرار دهند.

اگر راهبران ابزارهای لازم برای توسعه هوش عاطفی (هیجانی)، برقراری ارتباط، مدیریت مناقشات و غیره را در اختیار داشته باشند می توانند در توسعه فرهنگ توانمندسازی نقش مهمی ایفا کنند.


 

>>>>>>>>> اينفوگرافيک

 


 

منبع : bizlibrary.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.