02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  چارچوب 7 مرحله ای راهبران برای حل مسئله

"در پایان یک روز چیزی که یک راهبر را موفق می سازد ظرفیت حل مسئله است.

حل مسئله مانند یک چسب جادویی است که وارد دنیای راهبری شده و ما را به راهبران تحولی تبدیل می کند" – دکتر نیدو کیوبین

 

 

همانطور که در نقل قول بالا می بینیم حل مسئله در راهبری یک اصل اساسی محسوب می شود.

 بااینحال، هیچ جزوه آموزشی راهبری وجود ندارد که بادقت و جزئیات تمام مراحل حل مسئله را در اختیار ما قرار دهد. از آنجا که مشکلات بیش از پیش پیچیده می شوند حل مسئله بیشتر به قدرت شهودی ما وابسته است تا فرایند تفکر منطقی. در ادامه این مطلب یک چارچوب 7 مرحله ای را به شما معرفی می کنیم که به در مسیر حل مسئله بصورت گام به گام به راهبران کمک می کنند.

 

  1. مسئله را شناسایی کنید:

 ارزیابی مسئله در مقابل وضعیت ایده آل.

بنابراین اول از همه باید بدانید در حالت ایده ها کارها چطور انجام می شوند. در طول این پروسه باید بادقت مشخص کنید که چقدر می توان از حالت ایده آل تخطی کرد. سپس با کمک این استاندارد طلایی این نکته را ارزیابی کنید که مشکل چقدر از حالت ایده آل منحرف شده است.

 

 

2- مسئله را آنالیز کنید:

 اول از همه باید از نظر اولویت بندی بدانید که آیا مسئله همین تازگی ها اتفاق افتاده، و در نتیجه نیازمند راه حل فوری نیست؛

با اینکه مدت زمان طولانی از روی گذشته و در آینده نزدیک آن را حل و فصل کنید؛ یا اینکه مسئله در مرحله بحرانی بوده و باید فورا به آن بپردازید.

 

3-مسئله را توصیف کنید:

 مسئله را بگونه ای واضح و صریح توصیف کنید  معمولا در 12 واژه یا کمتر.

 دقت کنید که دیگران هم با این توصیف شما از مسئله موافق باشند. بعلاوه، حتما باید دقت کنید مسئله ای که حل می کنید دقیقا همان مشکلی است که با آن مواجه شده اید.

 

4-بدنبال دلایل ریشه ای باشید:

عمیقا در مسئله کنکاش و تامل کنید تا به ریشه آن دست یابید.

مثلا بپرسید چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده است؟ چه کسی مسئول این مشکل است؟ این مسئله برای اولین بار چه زمانی اتفاق افتاد؟ چرا این اتفاق افتاد؟ در کدام قسمت بیشترین آسیب را به ما وارد کرد؟ چگونه باید این مسئله را حل و فصل کنیم؟

 

5-چندین راه حل پیشنهاد بدهید:

 برای همه مشکلات بیش از یک راه حل وجود دارد.

 وقتی بدنبال چندین راه حل هستید به تیم های دیگری توجه کنید که همین مسئله را پشت سر گذاشته اند.

همچنین نگاهی به تجربیات قبلی خود بیاندازید. سپس راه حل های احتمالی را از نظر کیفیت اولویت بندی کنید.

 

 

6. یک تصمیم را به اجرا بکذارید:

با توجه به گزینه های اولویت بندی شده و همچنین ارزیابی ریسک بهترین تصمیم را اجرا کنید. در ارزیابی ریسک از خودتان این سه سوال را برای هر کدام از گزینه ها بپرسید:

(1) بهترین چیزی که می تواند اتفاق بیافتد چیست؟

(2) بدترین چیزی که می تواند اتفاق بیافتد چیست؟

 (3) یحتمل ترین پیامد چیست؟

 

 سپس بر این اساس تصمیم بگیرید که بدترین سناریوی کدام گزینه مدیریت آسانتری دارد.

 

7-نتایج را ارزیابی کنید:

 اگر راه حل اولیه موفقیت آمیز نبود خود را برا اجرای گزینه های جایگزین آماده کنید.

 

پس فراموش نکنید که دفعه بعدی که مسئله ای پیش آمد یک چارچوب مطمئن وجود دارد که می تواند در دستیابی به یک راه حل عالی به شما کمک کند.


 

منبع : crestcomleadership.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.