02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  چرا باید همواره تعادل میان فرهنگ تیم و سبک راهبری فردی را رعایت کنید

فرهنگ تیمی قلب سازمان است.  اهداف، فرایندها و سیاست باید به آن گره خورده باشند.

 از این رو، زمانی که سبک های راهبری یک تیم با آن فرهنگ همخوانی داشته باشند بدنبال آن موفقیت پدیدار خواهد شد. مگر اینطور نیست؟ این همان چیزی است که شما هم تصور می کنید، اما محققان دانشگاه ایالتی جورجیا در یک تحقیق جالب خلاف این ایده را اثبات کرده اند.

 

 

این تحقیق، که در شماره ماه جولای مجله روانشناسی کاربردی منتشر شده نشان داده راهبرانی که سبک راهبری مشابه فرهنگ تیمی در پیش می گیرند روی عملکرد تیم تاثیر منفی برجای می گذارند.

 در میان 119 تیم آمریکایی حاضر در این بررسی تیم ها زمانی کارآمدترین بودند که سبک راهبری راهبر و فرهنگ سازمانی متفاوت از هم باشند.

چرا؟ راهبرانی که با هنجارها سازگار هستند حرف تازه ای برای گفتن ندارند— آنها افراد خلاقی نیستند.

اما راهبران نمی توانند تمام و کمال ارزش ها و روال های کاری را نادیده بگیرند.

 

 حفظ تعادل روی این خط بسیار مهم است.

 

 

 این مرز بسیار باریک است، اما راهبری که بتواند تعادل خود را روی آن حفظ کند کارآیی بیشتری داشته و برای تیم با ارزش بیشتری همراه باشد.

حالا ببینیم چگونه می توان تعادل ظریف و دقیق بین فرهنگ تیم و سبک راهبری نوآورانه را حفظ کرد:

 

فرهنگ را تحسین کنید – آن را تضعیف نکنید.

فرهنگ تیم ارزش های آن و نحوه رفتار اعضای تیم را تعریف می کند. پس درحالیکه راهبران باید افرادی نوآور باشند، نباید فرهنگ تیم را به چالش کشیده و تضعیف کنند – هدایت افرادی به مسیری خارج از یک فرهنگ به یک دلیل خوب و استراتژیک نیاز دارد.

بجای آنکه بدنبال روش هایی برای تضعیف این فرهنگ باشید، باید در جستجوی روش هایی باشید که با استفاده از استراتژی های ازقلم افتاده در این فرهنگ کسب و کار را توسعه دهید.

برای مثال، محققان دانشگاه ایالتی جورجیا گزارش داده اند که فرهنگ های تیمی در یکی از این دو مقوله جای می گیرند:

 

- وظیفه محور یا رابطه محور:

 

 در یک فرهنگ وظیفه محور، اعضای تیم روی واکنش به مشکلات خارجی مانند نیازهای مشتری و واکنش رقبا متمرکز هستند.

 در یک فرهنگ رابطه محور اعضای تیم روی مسائل داخلی همچون برقراری ارتباط و همکاری تمرکز دارند.

 

 

بنابراین، در یک فرهنگ وظیفه محور راهبران می توانند رویکردی مشارکتی در پیش گرفته و به اعضای تیم کمک کنند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند. از سوی دیگر، راهبران در یک فرهنگ رابطه محور می توانند با قرارگرفتن در صدر جریان های صنعت نوآوری به خرج داده و تیم ها را به سمت آنها هدایت کنند.

با فرهنگ تیمی سرِ سازگاری نگذارید – از یک سبک راهبری منحصربفرد برای تطبیق با آن و بهره برداری از نقاط قوت اعضای تیم استفاده کنید.

ببینید چه چیزی از قلم افتاده است.

 

 

بااینکه فرهنگ تیمی به معنای هدایت اقدامات اعضای تیم  و دورهم جمع کردنِ تیم هاست، بسیاری از اعضای تیم نسبت به این اصول دیدگاهی منفی دارند.

در میان افراد حاضر در این نظرسنجی راهبران بیشتر بر این عقیده بودند که خواستار نوآوری، اقدام ابتکاری، رک گویی و کار گروهی هستند، درحالیکه اعضای تیم گفته اند اطاعت، پیش بینی پذیری، تکمین از مقامات و رقابت با همتایان برای سازمان های آنها بیشترین ارزش را دارد.

راهبرانی که چنین عقیده ای دارند این تفاوت های عمده را نادیده گرفته و چشمان خود را روی مسائل و دغدغه های اعضای تیم بسته اند.

به حرف اعضای تیم گوش کنید – آنها از چه چیزی شکایت دارند؟

بنظر آنها چه چیزی شرایط را بهتر خواهد کرد؟ چه چیزی در این فرهنگ از قلم افتاده است؟ ببینید قطع ارتباط در کدام نقاط اتفاق افتاده و شکاف ها را پُر کنید. از راهبری و سبک راهبری فردی برای پرداختن به این مسائل استفاده کنید، براساس فرهنگ کسب و کار را بسازید و آن را به نفع اعضای تیم بهبود بخشید.

نوآوری را ترغیب کنید.

 

 

اعضای تیم سرنخ های خود را از راهبران می گیرند. پس زمانیکه راهبران به یک فرهنگ ثابت می چسبند، اعضای تیم تصور می کنند آنها هم باید در همان چارچوب بمانند.

به این ترتیب، در همه سطوح نوآوری از بین خواهد رفت.

بعلاوه، این نظرسنجی VitalSmarts نشان داده 53 درصد اعضای تیم اعلام کرده اند که فرهنگ تیمی آنها را به اطاعت، پیروی از قوانین و دستیابی به نتیجه ای بهتر از راهبران ترغیب می کند.

 پس درحالیکه راهبران خواستار نوآوری از جانب اعضای تیمشان هستند، اعضای تیم کاملا خلاف آن را احساس می کنند.

اعضای تیم  خود را به نوآوری ترغیب کنید.

آنها را به سوی اتخاذ یک دیدگاه منفی درباره فرهنگ تیمی سوق ندهید. هدف شما باید بهبود تیم و کسب و کار بطورکلی باشد، و نه از بین بردن ارزش های آن.


 

منبع : entrepreneur

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.