02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  چگونه اعتماد ایجاد کرده و یک راهبر کارآمد باشید؟

"مهمترین ویژگی برای یک راهبر خوب چیست؟"

یک راهبر خوب را نمی توان تنها در یک مهارت خلاصه کرد. این مسئله خصوصا زمانی بیشتر مطرح می شود که فاکتورهایی مانند موقعیت، تیم، و نوع کار را در نظر بگیرید.

 

 

 اما مسلم است که آنچه یک تیم را به حداکثر پتانسیل می رساند وجود یک پایه قوی و رسوخ ناپذیر اعتماد میان راهبر و اعضای تیم است که

آنها را راهبری می کند. متاسفانه، بسیاری از راهبران این مولفه مهم را پشت گوش انداخته یا نادیده می گیرند.

 

پایه و اساس اعتماد

اعتماد برای کارآیی انواع روابط اهمیت بسیاری دارد. ایجاد اعتماد براساس سه حوزه مهم شکل می گیرد:

  • احترام متقابل
  • درک متقابل
  • تجربیات مشترک

 

 

برای آنکه تیم ها و سازمان ها در بالاترین سطح عمل کنند باید سطح مناسبی از اعتماد وجود داشته باشد

هرچه اعتماد بین اعضای تیم بالاتر باشد سطح پتانسیل آنها در عملکرد هم بالاتر خواهد بود. راهبران با نشان دادن یکپارچگی در کارهایشان، و همچنین از طریق رفتارهای رابطه-ساز مانند

مربیگری، مشاوره و آموزش این فضا را ایجاد می کنند.

 

 

افزایش اعتماد در تیم یک فرایند فعال است، و نه منفعل. قدرتمندترین ابزراری که یک راهبر برای اینکار در اختیار دارد الگوی شخصی خودش است. اعتمادِ بیشتر منجر به بهبود فضای سازمانی و تعهد و مشارکت افراد می شود.

 

سخنرانی های خشک و جدی در جلسات سالانه شرکت و یا در تیم ، یا یک نظردهی مثبت اما خشک و رسمی درباره عملکرد یکی از اعضای تیم اعتماد

نمی آورد.

 بعلاوه، باوری که اعضای تیم به راهبران خود دارد با یک تاریخ انقضا همراه است که اگر همواره در پی تجدید و احیای ان نباشی خیلی زود مهلت آن سر می رسد.

اعتماد هر روز و از دل رفتار و کردار راهبران و تعاملات آنها با تیم شان شکل می گیرد. سطح اعتماد در یک تیم را می توان با همین رفتارها و کردارها بهبود بخشید (یا تخریب کرد).

 

معمولا سطح پایین اعتماد ناشی از برخی مشکلات بنیادین است. شاید به این خاطر باشد که افراد تیم از رساندنِ اخبار ناخوشایند مضطرب می شوند. یا برخی دیگر نمی توانند در زمان مناسب "نه" بگویند، و به این ترتیب انتظارات غیرواقع گرایانه پیش آمده و نتایج موردنظر بدست نمی آیند.

اگر تیم و راهبر همیشه از مناقشه و اختلاف نظر پرهیز کنند  تا بخاطر واکنش به حقیقت معذب نشوند این مسئله روی اعتماد تاثیر منفی برجای می

گذارد. در موارد بدتر، اعضای تیم یا راهبر صراحتا روی بلندپروازی های فردی تمرکز کرده و اهداف و انگیزه های فردی را نسبت به اهداف تیمی و

سازمانی در اولویت قرار می دهند.

 

اگر توصیفی که در پاراگراف بالا آمد شما را یاد فضای تیمتان می اندازد چطور باید با این شرایط مقابله کنید؟ اگر تیمی که راهبر آن هستید در این وضعیت قرار دارد باید چکار کنید؟

 

چگونه بعنوان یک راهبر اعتماد بسازید

 

 

 

اول از همه سطح اعتماد در تیم هایتان را مانند یک ترازوی قدیمی تصور کنید. هر اقدامی که انجام می دهید یک "وزنه اعتماد" به کفه مثبت (افزایش

سطح اعتماد) یا کفه منفی (کاهش سطح اعتماد) اضافه می کند.

 شاید این اقدامات کوچک یا بزرگ باشند اما تاثیر فزاینده آنها اعتماد را می سازد که در کفه "من به شما ایمان دارم" یا "به شما اطمینان ندارم" سنگینی می کند.

 

اگر احساس می کنید باید در تیم تان اعتمادسازی کنید و باید به شما بعنوان یک راهبر اعتماد کنند گام های زیر را دنبال کنید:

 

  1. به تعهدات خود پایبند باشید:

 

 

به اعضای تیمتان بگویید قرار است چه کاری انجام دهید و بعد اطمینان دهید که آن را انجام خواهید داد.

 فراموش نکنید که نتایج مهم هستند. هرچند رسیدن به نتیجه نباید به هر قیمتی باشد، اما اگر یک برنامه مشخص داشته باشید و صرفا بخاطر

متعهد نماندن به اقدامات به نتیجه نرسید قطعا اطمینان افرادتان را از دست خواهید داد.

 

2-حقیقت را بگویید:

مهم نیست گفتن حقیقت چقدر برای شما سخت باشد، یا اعضای تیم چقدر از شنیدن آن ناراحت شوند.

 

3-به اشتباهات خود اذعان کنید:

مردم بطورکلی نسبت به افرادی که صادق و رک گو هستند دیدگاه مثبت دارند.

 

4-احترام بگذارید:
 

 

خیلی ساده با دیگران همان رفتاری را داشته باشید که دوست دارند با شما داشته باشند.

 

5-الگوی یکپارچگی باشید:

بزرگترین دارایی تان خودِ شما هستید. اگر بگونه ای رفتار می کنید که دوست دارید دیگران همانطور  باشند خیلی زود نتیجه آن را خواهید گرفت.

 

6-همدردی کنید، دلسوزی نکنید:

از همدردی برای درک موقعیت افراد و نه دلسوزی برای آنها استفاده کنید.

با همدردی خودتان را جای اعضای تیم می گذارید، اما با دلسوزی (حتی اگر نیت خیر داشته باشید) صرفا به او از جایگاه بالا نگاه می کنید.

 

7-کمتر وعده بدهید و بیشتر عمل کنید:

 

 

اگر همیشه فراتر از انتظارات دیگران عمل کرده و به آنچه می گویید وفا کنید اعضای تیم خیلی زود می فهمند که همیشه می توان روی شما حساب باز کنند.

 

پس سریعتر بلند شوید، یکی از این تکنیک ها را انتخاب کرده و شروع کنید به کار کردن روی آن.

اگر روی موردی که بیش از همه نیاز دارید تمرکز کنید سطح اعتماد در تیم تان افزایش یافته و در مسیر پرورش گروهی قرار می گیرید که به یکدیگر اعتماد دارند و هرگز تسلیم نمی شوند.

 


 

منبع : training.qu.edu

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
حسین واحدی
03:10:26 1398/10/22

درود و سپاس از بیزمگی ها ، واقعاً مطالب گردآوری شده عالی هستند و مفید برای رشد تیم ‌

5.0
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.