02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
آنچه باید بدانید  /  چگونه بازار هدف خود را تعریف کنید؟

با توجه به وضعیت موجود اقتصادی، برخورداری از یک بازار هدف که بدرستی تعریف شده بیش از پیش اهمیت یافته است

. هیچکس نمی تواند همه بازارها و افراد را هدف قرار دهد. از این رو، کسب و کارهای کوچک می توانند با هدف قراردادن یک بازار کوچک بخوبی با تیم های بزرگ به رقابت بپردازند.

 

 

بسیاری از راهبران براین باورند که بازار هدف آنها "همه کسانی هستند که به خدمات آنها علاقه دارند".

برخی بر این عقیده اند که مالکان کسب و کارهای کوچک، صاحب خانه ها، یا مادران خانه دار را هدف قرار داده اند. اما این دسته بندی ها برای بازار هدف بیش ازحد کلی هستند.

هدف قراردادن یک بازار خاص بدان معنا نیست که افراد ناسازگار با معیارهایتان را کنار می گذارید. بلکه، بازاریابی هدفمند به شما اجازه می دهد روی سرمایه بازاریابی خود تمرکز کرده و یک پیغام مخصوص آن بازار خلق کنید تا افراد را ترغیب کند که از بازار شما خرید کنند.

این یک روش مقرون به صرفه و کارآمد برای دسترسی به مشتریان احتمالی و تولید کسب و کار است.

اگر مخاطب خود را بادقت و شفافیت تعریف کنید بسادگی می توانید مشخص کنید که کدام بازار را برای تیم خود هدف قرار داده و چگونه اینکار را انجام دهید. در اینجا با چند نکته در تعریف بازار هدف به شما کمک می کنیم.

 

به پایه مشتری فعلی خود نگاهی بیاندازید.

 

 

مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند، و چرا از شما خرید می کنند؟ بدنبال ویژگی ها و علائق مشترک میان آنها باشید. کدام یک از آنها برای تیم شما درآمدزایی بیشتری دارند؟ این احتمال وجود دارد که افراد دیگری هم مایل باشند از محصول/خدمات شما سود ببرند.

جایگاه رقابتی خود را بسنجید

 

 

رقبای شما کدام گروه ها را هدف قرار داده اند؟ مشتریان فعلی آنها چه کسانی هستند؟ شما نباید سراغ همان بازارهای آنها بروید، چون می توانید بازارهایی را پیدا کنید که از چشم آنها پنهان مانده اند.

محصول/خدمات خود را تحلیل کنید

 

 

یک فهرست از مشخصه های محصول/خدمات خود آماده کنید. در کنار هر مشخصه مزایا را اضافه کنید.

 برای مثال، یک طراح گرافیک خدمات طراحی باکیفیت ارائه می کند. مزیت اینکار خلق یک تصویر حرفه ای از تیم است. یک تصویر یا مارک تجاری حرفه ای مشتریان بیشتری را جذب شرکت می کند زیرا آنها تیم را حرفه ای و قابل اعتماد فرض می کنند. پس در نهایت، مزیت یک طراحی باکیفیت جذب مشتریان بیشتر و درآمد بالاتر است.

بعد از آنکه فهرست مزایا را آماده کردید، یک فهرست از افرادی تهیه کنید که به مزایای شما نیاز دارند.

 برای مثال، یک طراح گرافیک می تواند کسب و کارهایی را هدف قرار دهد که قصد دارند پایه مشتری خود را افزایش دهند. درحالیکه این گزینه هم بیش از حد کلی است، حداقل درحال حاضر یگ سکو برای شروع دارید.

گروه های جمعیتی مشخص را هدف قرار دهید

 

 

شما نه تنها باید بدانید چه افرادی به محصول یا خدمات شما نیاز دارند، بلکه باید بدانید کدام افراد بیشترین احتمال برای خرید از شما را دارند. مثلا فاکتورهای زیر را درنظر بگیرید:

 

  • موقعیت مکانی
  • سطح درآمد
  • سطح تحصیلات
  • وضعیت تاهل یا خانواده
  • پیشینه قومیتی

ویژگی های روانشناختی بازار هدف را موردبررسی قرار دهید

 

ویژگی های روانشناختی ویژگی های فردی یک فرد بوده، و شامل موارد زیر هستند:

 

 

  • ارزش ها
  • علائق/سرگرمی ها
  • سبک زندگی

شما باید مشخص کنید محصول و خدماتتان به چه شکل با سبک زندگی بازار هدف سازگار هستند.

بازار هدف چگونه و چه زمانی از محصولتان استفاده می کنند؟ کدام مشخصه ها بیش از همه برای بازار هدفتان جذاب هستند؟

 بازار هدفتان برای کسب اطلاعات به کدام رسانه ها رو می آورند؟ آیا بازار هدفتان روزنامه مطالعه می کند، آنلاین جستجو می کنند، یا در رویدادهای خاص شرکت می کنند؟

 

تعریف بازار هدف دشوارترین بخش کار است. زمانی که بدانید چه کسی را هدف قرار می دهید، خیلی ساده تر درک می کنید که باید از کدام رسانه ها استفاده کرده و چه پیغامی را در آن منتشر کنید. با تعریف بازار هدف در هزینه ها صرفه جویی کرده و سود بیشتری بدست می آورید.


 

منبع : inc.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.