۴۳۰۷۲ ۰۲۱

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین ، بیز مبتکر بازاریابی شبکه ای نوین

بیز همیشه یک گام جلو تر

چگونه براي ارتقاء مهارت هاي اعضاي تيم تان بازخورد سازنده ارائه کنيم؟

 

همواره به همه راهبران توصيه مي کنيم اعضاي تيم تان خود را تحسين و تشويق کنند و اينکه آنها به دريافت بازخورد نياز دارند.

 

 

آيا اين دو موضوع يکي هستند؟

 

 

به گفته راجو بهارا مديرعامل يک شرکت مديريت عملکرد "تحسين و تشويق ابراز تاييد يک عضو تيم است. درحاليکه فيدبک يا بازخورد اطلاعاتي درباره عملکرد او در انجام يک وظيفه براساس روند بهبود اوست.

 

 

به عبارت ديگر، بازخورد و تشويق هر دو مي توانند مثبت باشند، اما بازخورد چيزي است که براي ارتقاء عملکرد طراحي شده است.

 

 

حالا اين مفاهيم براي يک راهبر به چه معنا هستند؟

 

 

چطور مي توانيد مطمئن شويد که صرفا از عضو تيم خود تعريف نکرده ايد، بلکه به او فيدبک مثبت يا سازنده ارائه کرده ايد؟

 

 

 

در اينجا چند پيشنهاد براي شما داريم.

 

 

از اعضاي تيم تان خود درباره اهدافشان سوال بپرسيد

 

بدون شک شما از اهداف عملکرد اعضاي تيم تان خود مطلع هستيد— اهداف فروش که بايد به آنها برسند، بايد هر روز به چه تعداد پرونده رسيدگي کنند، يا اينکه در کل به سمت کدام هدف حرکت مي کنند.

اما در کنار اينها بايد دقيقا بدانيد اهداف شغلي شخصي آنها چه هستند.

به اين ترتيب مي توانيد روي ارائه فيدبک به آنها متمرکز شويد.

بهارا پيشنهاد مي کند بايد اين اهداف را به وظايف و مهارت هاي دست يافتني تقسيم کنيد تا مبهم نباشند.

براي مثال، اگر هدف عضو تيم شما "ارائه پرزنتيشن بهتر" است بايد آن را به مهارت هاي کوچکتر تقسيم کنيد.

 

چندوقت يکبار جلسات يک به يک با اعضاي تيم تان خود برگزار کنيد

 

 

اگر مي خواهيد به اعضاي تيم تان خود بازخورد مثبت نشان دهيد بايد براي اينکار زمان بگذاريد.

 

البته اينکار بدان معنا نيست که نمي توانيد در راهرو جلوي يکي از اعضاي تيم تان را گرفته و به او بگوييد "رفتارت با اين مشتري عالي بود و خيلي خوب به سوال هاي او جواب دادي".

 

بهارا در اين مورد مي گويد حتي اگر همه گزارشات عملکرد مثبت و ارائه بازخورد را به پايان سال موکول کنيد تاثيري که بدست مي آوريد به اندازه جلسات يک به يک و هفتگي نخواهد بود.

 

بازخورد به موقع به اعضاي تيم تان کمک مي کند دريابند در مسير درست قرار گرفته اند و مي توانند از همين استراتژي در حوزه هاي ديگر هم استفاده کنند.

 

همه کساني که در بخش مديريت يا منابع انساني کار مي کنند حتما شنيده اند که گاهي راهبران از استراتژي ساندويچ فيدبک بد استفاده مي کنند.

 

 

يعني بازخورد درباره عملکرد منفي يک عضو تيم را همزمان با بازخورد مثبت ارائه مي کنند.

 

 

مثلا به آنها مي گويند، "در پرزنتيشن حسابي درخشيدي اما هفته گذشته سه بار دير سر کار حاضر شدي".

 

 

در اين نوع بازخورد راهبر مجبور است همه بازخوردهاي خود را بصورت فشرده و ساندويچي بدهد.

 

 

اين روش هرگز جواب نمي دهد چون وقتي عضو تيم فيدبک منفي را مي شنود ديگر هيچ تعريف و تحسين ديگري براي او ارزش ندارد.

 

 

پس دقت کنيد که هر وقت عضو تيم بخوبي از عهده يک وظيفه برآمد فورا او را تشويق کنيد و در صورت نياز بازخورد منفي را هم به اطلاع او برسانيد.

 

 

 

چطور بازخورد توسعه اي ارائه کنيم؟

 

مثلا اين بازخورد را در نظر بگيريد، "تو سعي داشتي در پرزنتيشن بااعتمادبنفس بيشتري حاضر شوي. اما آخر جلسه جواب سوال دو نفر از همکاران را ندادي."

دفعه بعد سعي کن سوالات احتمالي را پيش بيني کرده و جواب آنها را آماده کني.

البته همه سوال ها قابل پيش بيني نيستند.

در اين شرايط بايد بگويي "نمي دانم، اما حتما پاسخ آن را پيدا کرده و در اولين فرصت آن را ارائه مي کنم".

اگر در مورد نحوه عملکرد اعضاي تيم تان نظرات عالي داريد حتما با آنها در ميان بگذاريد، اما نيازي نيست اينکار را به شکل ساندويچي و در کنار فيدبک منفي انجام دهيد.

 

يکي از مهمترين چالش هاي راهبران ارائه بازخورد مثبت در کنار بازخورد منفي است.

 

 

 

اگر اعضاي تيم تان بداند بااينکه فيدبک امروز منفي بود، فيدبک فردا مثبت خواهد بود همه چيز عالي پيش مي رود!

 

 

چرا موضوع بازخورد به اعضاي تيم تان اهميت بسياري دارد؟

 

 

مديريت فقط کار با اعداد و ارقام نيست تا مديريت ارشد را خوشحال نگه داريد.

 

 

بلکه اگر اعضاي تيم تان خوب کار کردند بايد آنها را مورد تشويق و تحسين قرار دهيد.

 

 

به علاوه، مديريت درباره پرورش اعضاي تيم تان، انگيزه دادن به آنها و ارائه آموزش به آنهاست.

 

 

اگر فيدبک به بهترين شکل ممکن ارائه شود همين نتايج را بدست مي دهد و به اين ترتيب تيم شما بهترين مکان براي کار کردن و بالا بردن همه آمار و ارقام خوب است.

 


 

منبع : thebalance.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 


 
 
۶ رای تا کنون
۰

نظرات در رابطه با : چگونه براي ارتقاء مهارت هاي اعضاي تيم تان بازخورد سازنده ارائه کنيم؟


نظرتان را برای ما بنویسید....
انصراف
ارسال دیدگاه و نظر شما