02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
آنچه باید بدانید  /  چگونه تصمیمات بهتری اتخاذ کنید؟

راهبران در موقعیت های تصمیم گیری چگونه از مهارت هایشان استفاده می کنند؟

 ورودی های گروهی یکی از ارزشمندترین ابزارها برای تصمیم گیری هستند؛ بااینحال، اعتمادبنفس بیش ازحد باعث می شود بعضی از راهبران در تصمیم گیری انفرادی عمل می کنند. این مسئله باعث از بین رفتن اعتمادبنفس دیگران در توانایی های اجرایی می شود.

 

 

 

دو اشتباه در تصمیم گیری این فرایند را مختل می کنند:

اشتباه 1: تصمیمات باید در بالاترین سطح اتخاذ شوند.

تصمیماتی که در بالاترین سطح اتخاذ می شوند همیشه بهترین تصمیم گیری های تیم نیستند.

در چنین شرایطی مشکلات حل نمی شوند – بلکه بصورت موقت به تعویق انداخته می شوند. اگر اطرافیان این فرد همفکر او باشند در اینصورت توهم تصمیم گیری درست باعث می شود احساس کنند در شرایط خوبی قرار دارند.

 

اشتباه 2: تصمیمات خوب حاصل اجماع نظر هستند.

یکی از مولفه هایی که منجر به تصمیم گیری خوب می شود مسئله زوایای مختلف دید به تصمیم است. بدون آن، هیچگونه تنوع در هنجارهای مقبول یا دیدگاه وجود نخواهد داشت و خبری از مخاللف نیست.

 

 

این اتفاق بصورت خودکار روی نمی دهد، و جزو گرایشات طبیعی انسان هم نیست. اینکار بصورت آگاهانه انجام می شود که در آن چندین چشم انداز وجود دارد. به این ترتیب راه های خلاقانه تشویق می شوند.

آبراهام لینکلن برنده یکی از جنجالی ترین رقابت ها همراه با حملات شخصی و تلاش برای کودتا بود. او در نهایت پیروز میدان بود و کار جالبی انجام داد که همه را شگفت زده کرد. او همه مردان حاضر در رقابت را در کابینه خود منصوب کرد و آنها را تیم رقبا نامید. آنها انواع چشم اندازها و راه حل ها را پیشنهاد می دادند، و از آن به بعد این "گروه فکری" بارزترین شاخصه بسیاری از کابینه های ریاست جمهوی بود.

 

حالا، شاید لازم نباشد شما هم رقبا را وارد تیم تان کنید، اما حتما متوجه منظورم از مثال لینکلن شده اید. برای رسیدن به تنش خلاقانه برای اصلاح ایده ها و به چالش کشیدن فرضیات قبلی به کمی اصطکاک خلاقانه نیاز است.

یک راهبر خوب بخوبی نقطه جوش را می شناسد و همین خاطر اجازه نمی دهد دمای اصطکاک به حدی برسد که عملکرد تیم آسیب ببیند.

در اینجا یک خطر جدی وجود دارد. گاهی مباحثه و گفتگو در تیم ها خیلی زود به بن بست می رسند و بعد از آن فشار زیادی روی اعضای تیم است که امکان تصمیم گیری نهایی را سلب می کند.

 نتیجه این وضعیت روی تیم منفی بوده و راهبر در چنین شرایطی مجبور به مدیریت جزئیات خواهد شد.

تیم ها باید یک فرایند تصمیم گیری مخصوص به خود داشته باشند و برای آماده کردن آن از بهترین دارایی های خود استفاده کنند— یعنی اعضای تیم.

 

 

در راهبری تیم در فرایند تصمیم گیری این شش دستورالعمل را مدنظر داشته باشید:

1. راه حل های قدیمی را بازنگری کنید.

این راه حل قبلا جواب نداده، اما به این معنی نیست که نباید دوباره آن را امتحان کنید. شاید با تغییر در شرایط و بعضی اصلاحات نتیجه بهتری بدست دهد.

2. آهسته و پیوسته حرکت کنید.

عجله نداشته باشید؛ اینکار باعث می شود فرصت نکنید سوال های بهتری طرح کنید.

برای عجله در کارها وقت بسیار است، اما عجله در تصمیم گیری اصلا ایده خوبی نیست. اگر احساس می کنید برای تصمیم گیری فوریت لازم است اول از همه بپرسید چه چیزی باعث این فوریت شده است. چرا باید عجله کرد؟ آیا آنقدر وقت داریم که تحقیقات بیشتری انجام داده و اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم؟

3. در نقطه تلاقی نظم و آشفتگی عمل کنید.

 

 

نیازی نیست کنترل دقیق و موبه موی همه چیز را در دست داشته باشید.

در مباحثه ها اقتدار خود را حذف کنید. روی قدرت متمرکز نمانید – روی راهبری تمرکز کنید و از راه حل ها و ایده های نو استقبال کنید. فرهنگی ایجاد کنید که در آن از دیدگاه ها و چشم اندازهای متفاوت استقبال می شود. دیدگاه های مخالف به معنا حمله شخصی نیست.

4. گوش کنید.

بهترین راه برای انجام اینکار طرح سوال های روشن کننده است. به افرادتان نشان دهید که حرف های آنها را شنیده اید، و سپس آنها را به تفکر و تامل عمیق تر درباره ایده هایشان هدایت کنید.

5. بدنبال اطلاعات صحیح باشید، نه اطلاعات بیشتر.

بهترین راه حل ها نتیجه زمان گذاشتن برای تعریف مسئله هستند. روشن کردن مشکل و هدف جستجوی اطلاعات را آسانتر می سازد.

6. بهترین تصمیمات را در زمان و شرایط فعلی اتخاذ کنید.

بندرت پیش می آید که ما انسانها تصمیمات صددرصد درست اتخاذ کنیم.

گاهی یک تصمیم خوب در زمان حال بهتر از یک تصمیم عالی در آینده است. خصوصا این مسئله در دنیای پرسرعت امروز اهمیت بسیاری دارد.

 

 

 

زمانیکه پای تصمیم گیری در میان باشد راهبران کارآمد می دانند که چه زمانی میزان کنترل خود را کاهش دهند.

آنها وظایف را به اعضای تیم شان واگذار کرده و به آنها اعتماد می کنند. این افراد موفقیت تیم را در بهره برداری از شایستگی های راهبری افرادشان می دانند.


 

منبع : success.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.