02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  چگونه راهبران بر فرهنگ تيم تاثير مي گذارند؟

 

زمانيکه آلن مولالي در سال 2006 به سمت مديرعاملي تيم فورد انتخاب شد، سهام بازار اين تيم خودروسازي درحال افول بود.

 

 

مشکل داخلي بود: تيم ها به سمت يک چشم انداز واحد با هم همکاري نمي کردند و ارتباط آن همسو نبود.

 

 

مولالي اين وضعيت را با راهبري خود تغيير داد.

 

 

او در جلسات هفتگي از مديران خواست از سيستم چراغ راهنمايي و رانندگي براي نشان دادن روند پيشروي خود در برنامه هاي کليدي استفاده کنند. چراغ سبز يعني همه چيز خوب پيش مي رود: چراغ قرمز يعني مشکلات جدي وجود دارد. او در اولين جلسه خود متوجه شد که همه چراغ سبز دارند. اما با توجه به وضعيت تيم او مي دانست که اصلا چنين چيزي امکان ندارد. و اين نظر خود را با مديران هم در ميان گذاشت.

 

 

هفته بعد، جلسه پُر از چراغ قرمز بود. بالاخره همه مشکل خود را روي ميز گذاشته بودند و حالا مي توانستند روي آنها کار کنند –چون مولالي فرهنگ شفاف و صريح بودن را ترغيب کرده بود.

 

 

همانطور که مولالي نشان داد، فرهنگ تيمي قوي با راهبراي قوي شروع مي شود.

 

هر عضو ، راهبران تيم را الگوي کاري خود قرار داده و با کمک آنها تعهد و مشارکت خود نسبت به سازمان را حفظ مي کنند.

 

 

مشکل اينجاست که بعضي از راهبران بدون آنکه متوجه باشند يک فرهنگ قوي—يا گاهي ضعيف—را ترغيب مي کنند.

 

 

در اينجا مي بينيم که چگونه راهبران ندانسته محيط کاري خود را تحت تاثير قرار مي دهند.

 

 

1. مسئوليت اقدامات خود را بپذيرند

 

 

راهبران بايد خود را مسئول بدانند. اين يعني بُردهاي خود را جشن گرفته و مالک باخت هاي خود باشند.

 

اگر آنها مسئوليت اقدامات خود را نپذيرند اعضا هم اينکار را براي خود عادي مي دانند.

اگر رئيس بجاي خودش تيم خود را مقصر بداند اعضا او را سرزنش کرده و انگيزه خود را از دست مي دهند.

 

در سال 1979، دِيل ميلر روي دو گروه اجرايي مطالعه اي انجام داد: گروهي که همکارانشان آنها را "بسيار کارآمد و آماده ارتقاء" ناميدند و آنهايي که براي ارتقاءشغلي "آماده يا مناسب نبودند".

 

 

آنهايي که در گروه اول قرار داشتند گفتند که اين جمله در موفقيت آنها بيش از همه اهميت داشته است: "مسئوليت کامل عملکرد خود در واحد کاري را برعهده بگيريد".

 

 

اين جمله از جملاتي درباره واگذاري وظايف، برنامه ريزي، جذب پرسنل، و مهارت هاي تکنيکي هم مهمتر بوده است.

 

 

راهبراني که مسئوليت عملکرد تيم خود را برعهده مي گيرند به احتمال بيشتر ارتقاء شغلي دريافت مي کردند. آنهايي که اين مسئوليت پذيري را نداشتند در جايگاه ثابت گرفتار مي ماندند. و همکارانشان هم متوجه اين موضوع هستند.

 

 

2. بيرون رفتن از منطقه آسايش

 

 

راهبران در خلاء کار نمي کنند.

آنها بايد اهل ريسک پذيري، همکاري و يادگرفتن از ديگران باشند—خصوصا راهبراني که در رده هايي پايين تر قرار دارند.

اگر اينکار را نکنند مسير نوآوري در سازمان را قطع مي کنند.

 

همانطور که مارک زوکربرگ درباره تجربه خود در ساخت فيسبوک گفته، "تظاهر نمي کنم مي دانستم قرار است چه کار کنم. بزرگترين ريسک اين است که اصلا ريسک نکنيد. در دنيايي که بسرعت درحال تغيير است تنها استراتژيِ محتوم به شکست ريسک نکردن است".

 

 

3. در اولويت قرار دادن مشتريان

 

 

راهبران مي توانند نشان دهنده که در مسير ارتقاء زندگي افراد تلاش مي کنند— نه فقط براي حقوق گرفتن.

آنها مي توانند مشتري را در صدر برنامه ها و اقدامات ابتکاري خود قرار داده، و به ديگران هم الهام دهند که در همين مسير قدم بگذارند.

 

براي مثال، مارک متيو مدير بازاريابي سامسونگ الکترونيکز در آمريکا در شهر نيويورک شعبه 3700 مترمربعي سامسونگ را تاسيس کرد. حالا نکته جالب اينجاست: او هيچ کالايي براي فروش نداشت. او فقط قصد داشت يک تجربه فوق العاده در اختيار مشتريان قرار دهد.

 

 

متيو در مصاحبه خود با فوربس در اينباره گفت، "سه طبقه پايين مربوط به نمايش فيزيکي برندهاي ماست- از جمله اينکه مشتريان فعالانه کف زمين با تکنولوژي هاي ما کار کنند و بازارياب ها در يک فضاي کارکردي در طبقات بالايي با هم همکاري کنند. مجاورت آنها با مشتريان به من اجازه مي دهد در لحظه رويکرد بازاريابي خود را مشاهده کنيم، آن را تکميل کنيم و در آن نوآوري کنيم".

 

 

کلام آخر

 

وظيفه راهبران فقط برنامه ريزي جلسات يا امضاء کردن اوراق نيست. آنها نحوه اداره محل کار را مشخص مي کنند. و اگر اين وظيفه را بخوبي نشناسند در نهايت تبديل به يک الگوي ضعيف شده و فرصت هاي لازم براي تقويت فرهنگ تيم را از دست مي دهند.


 

منبع : inc.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
نادر
10:36:08 1397/01/31

مطالبتون خیلی مفیده تشکر

0.0
ابراهیم
10:41:00 1397/01/27

عالی

0.0
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.