۴۳۰۷۲ ۰۲۱

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین ، بیز مبتکر بازاریابی شبکه ای نوین

بیز همیشه یک گام جلو تر

چگونه راهبران موفق فیدبک صادقانه می دهند بدون آنکه غرور افراد را جریحه دار کنند

راهبران افرادی هستند که در دنیا بیش از همه زیر ذره بین قرار دارند، به اشتباه تفسیر می شوند و حرف آنها به اشتباه فهمیده می شود.

شما به عنوان یک راهبر، باید مراقب آهنگ کلام، زبان بدن و انتخاب واژه های خود باشید. باید محکم و جدی باشید اما ازخود راضی نباشید، قازع باشید اما هرگز متخاصم نباشید، دوستانه باشید، اما هرگز خودمانی نشوید ... و این فهرست ادامه دارد.

 

 

راهبری خوب یعنی راه رفتن روی یک طناب باریک درحالیکه دو چاقو را مرتبا به هوا پرتاب می کنید و می گیرید و یک شیر هم دنبالتان کرده است.

 

برقراری ارتباط بعنوان یک راهبر هرگز کار ساده ای نیست.

 

برقراری ارتباط کارآمد و راهبری خوب هم معنی هستند.

این دو مثل زن و شوهر هستند. اگر روزی از هم جدا شوند تلاش ها، سازمان ها و چشم انداز یتیم شده و برای بقاء در یک خانه ناکارآمد به دست و پا می افتند.

یکی از دشوارترین جنبه های برقراری ارتباط برای راهبران در مقایسه با دیگران ارائه فیدبک به زیردستان است.

 افراد در ارائه فیدبک روحیات متفاوتی دارند، مثلا از رئیسی خشمگین که هیچکس نمی تواند او را راضی کند تا راهبری که اصلا فیدبک نمی دهد. شناخت و درک ارزش و اهمیت فیدبک مهمترین روی این سکه است. و سوی دیگر نیز نشان می دهد که چگونه از فیدبک و انتقاد به عنوان ابزاری برای اصلاح و توانمندسازی زیردست خود استفاده کنید.

فیدبک های مختلف روی افراد متفاوت تاثیر متفاوتی برجای می گذارند.

اولین گام برای ارائه فیدبک خوب این است که خودِ فیدبک را دقیقا بشناسید. بنابه به تعریف کوین ایکِنبری فیدبک چهار نوع متفاوت دارد:

  1. فیدبک منفی 2- فیدبک مثبت 3- فیدفوروارد منفی 4- فیدفوروارد مثبت.

 

نکته کلیدی در فیدبک کارآمد این نیست که فیدبک منفی را حذف کنید، بلکه ایجاد موازنه بین مولفه های منفی و مثبت در فیدبک است.

حالا که تصویر واضحی از فیدبک متوازن داریم باید ببینیم چگونه می توان فیدبک ارائه کرد. در پایین نکاتی را می بینید که بهتر است برای ارائه یک فیدبک متوازن و درحال دارای قدرت پیش رونده از آنها کمک بگیرید:

 

1.  دقت کنید که فیدبک شما ماهیت عینی داشته باشد نه احساسی.

 

 

این مسئله خصوصا زمانی اهمیت دارد که اشتباهات زیادی رخ داده اند. اول از همه باید صبر کنید کمی زمان بگذرد، آرامش خود را بدست بیاورید، موقعیت را بسنجید و واژه های خود را بادقت انتخاب کنید. سعی کنید یک قدم بیرون از موقعیت گذاشته و شرایط از نقطه نظر عینی ببینید/ شما می خواهید فیدبکی ارائه کنید که کارآمد و قابل اجرا بوده و تیم را به جلو هدایت کند.

 

2. رفتار را هدف قرار دهید، نه فرد یا تیم را.

 

 

 

تناقضات فردی بخشی از تعاملات انسانی هستند.

 شما بعنوان یک راهبر قرار نیست همه اعضای تیمتان را دوست داشته باشید، اما باید به آنها احترام بگذارید. نباید اجازه دهید احساسات و اولویت های شخصی تان روی قضاوت شما تاثیر گذاشته و شما را به سمت حمله به شخصیت یا کاراکتر او هدایت کند. دقت کنید که فیدبک شما همیشه اصیل و صادقانه باشد و منجر به تغییر مثبت شود.

 

3. تعادل فیدبک را حفظ کرده و روی رفتارهای مثبتی که مایل به تکرار آنها هستید تاکید کنید.

 

 

همیشه باید در فیدبک جنبه مثبت و منفی را متعادل نگه دارید. اگر فیدبک یا فیدفوروارد منفی زیادی بدهید افراد زیردستتان ناامید شده و شما هرگز از آنها راضی نخواهید بود. وقتی فیدبک مثبت می دهید دقت کنید که این فیدبک روی یک رفتار خاص و قابل تکرار باشد.

 

4. وقتی فیدبک منفی می دهید، حتما درباره بهبود عملکرد در آینده پیشنهاد داده و راهنمایی کنید.

 

 

همه ما می دانیم که ارائه فیدبک منفی برای رشد بسیار مهم است، اما اگر این فیدبک بدون ارائه پیشنهاد برای اصلاح و ارتقاء عملکرد باشد باعث ناامیدی تیم خواهد شد. مثلا اگر یکی از اعضای تیم در حین جلسه مدام وسط حرف های دیگران می پرد و صحبت های آنها را قزع می کند به آنها بگویید که اینکار را می کنند و تاثیر آن بر دیگران را هم توضیح دهید. سپس، پیشنهاد دهید که چگونه می تواند این رفتار را اصلاح کند— مثلا اگر حرفی برای گفتن دارد با بلندکردن دستش اشاره دهد.

 

5. روی نقاط قوت تیم تمرکز کرده و به آنها نشان دهید چگونه از این نقاط قوت برای جبران نقاط ضعف استفاده کنند.

 

 

پشت سر فیدبک منفی فیدفوروارد مثبت ارائه کنید. اگر فردی همیشه دیر در جلسات حاضر می شود و نمی توانید جلسه را به موقع شروع کنید یا مجبورید اطلاعات را مجددا تکرار کنید باید به او بگویید که حضور بموقع برای کارایی کل تیم مهم است. مثلا وظیفه ای برعهده آنها گذاشته و بگویید باید زودتر از ساعت مقرر در محل جلسه حاضر باشد، تا مثلا فضای جلسه را آماده کند، میانجی جلسه باشد یا دستورجلسه را قرائت کند.

 

6. از دیالوگ استفاده کنید، نه مونولوگ

 

یک گفتگو هرچقدر شخصی و مشارکتی باشد کارآیی و تاثیرگذاری آن بیشتر است.

 به اعضای تیم تان بگویید که به آنها اهمیت داده و شخصا روی موفقیتشان سرمایه گذاری کرده اید. آنها را ترغیب کنید در فرایند فیدبک مشارکت کرده و روش هایی برای ارتقاء نقاط ضعف و بهبود عملکردشان پیشنهاد کنند. به آنها کمک کنید مسئولیت پذیری و پاسخگویی روند پیشروی خود را برعهده بگیرند. اگر صرفا بصورت یکطرفه پیغام خود را به آنها بگویید مانند یک گفتگوی دوطرفه و معنادار تاثیرگذار نخواهد بود.

 

7. در ارائه فیدبک زمانبندی اهمیت بسیاری دارد.

 

بهترین راهبران می دانند که چه زمانی حرف بزنند و چه زمانی خاموش بمانند. فیدبک مثبت یا منفی که هدف مشخصی دارد، ساختار آن دقیق است و در زمان مناسب ارائه شود می تواند شما را بسازد یا خراب کند. توانایی تشخیص زمان و مکان مناسب برای ارائه فیدبک مهارتی است که باید در آن تسلط پیدا کنید تا بتوانید راهبر فوق العاده ای باشید.


 

منبع : lifehack

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 


 
 
۳ رای تا کنون
۱

نظرات در رابطه با : چگونه راهبران موفق فیدبک صادقانه می دهند بدون آنکه غرور افراد را جریحه دار کنند


نظرتان را برای ما بنویسید....
انصراف
ارسال دیدگاه و نظر شما