02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  چگونه یک مذاکره موفق داشته باشیم؟

مهارت صحبت کردن موفقیت آمیز در دنیای کسب و کار پرآشوب امروزی نقش تعیین کننده ای در موفقیت یا شکست دارد.

 

  1. از مطرح کردن چیزی که می خواهید نترسید.

 

 

مذاکره کننده های خوب مُصر بوده و همه چیز را به چالش می کشند— آنها می دانند که می توان برای هر چیزی مذاکره کرد. آگاهی از مهارت های مذاکره روی نتیجه نهایی آن تاثیرگذار خواهد بود.

مُصر بودن یعنی آنچه می خواهید مطرح می کنید و به هیچ وجه حاضر نیستید جواب منفی بشنوید. باید تمرین کنید که بدون خشم و اضطراب خواسته خود را مطرح کنید.

 بگذارید دیگران بدانند که در کمال آرامش از آنها درخواست می کنید. دقت کنید که بین مُصر بودن و پرخاشگری تفاوت وجود دارد. وقتی به فکر منافع خود بوده و درعین حال به منافع دیگران هم احترام می گذارید مُصرانه رفتار می کنید، اما وقتی منافع خود را در بی احترامی و بی توجهی به منافع دیگران می بینید پرخاشگر هستید.

 

2- سکوت کرده و فقط گوش کنید.

 

 

 واقعا تعجب می کنم از اینکه مردم انقدر حرف می زنند. افراد اهل مذاکره شبیه کارآگاه ها هستند. آنها سئوال های مهم می پرسند و بعد سکوت می کنند.

اگر گوش کردن را یاد بگیرید بسیاری از تناقضات برطرف خواهند شد. نکته اینجاست که گوش دادن به یک هنر فراموش شده تبدیل شده است. همه ما آنقدر سرمان شلوغ است که فقط می خواهیم مطمئن شویم دیگران حرف های ما را شنیده اند و خودمان گوش دادن را فراموش می کنیم.

 

 

3- عجول نباشید.

 

 

صبور بودن کار دشواری است. همیشه می خواهیم سریع تمام کنیم. فراموش نکنید که عجله کردن با اشتباه همراه است و باعث می شود طرف مذاکره تحت تاثیر شما قرار نگیرد. اگر در مورد زمان انعطاف پذیر باشید سود می کنید. اگر طرف مقابل عجله داشته باشد صبوری شما برای آنها مشکل ساز می شود چون آنها فکر می کنند شما برای انجام کارها تحت فشار نیستید.

 

 

4- سطح انتظارات خود را بالا برده و بهترین پیامدها را انتظار داشته باشید.

 

 

راهبران موفق افرادی خوشبین هستند

اگر انتظار بیشتری داشته باشید چیزهای بهتری نصیب شما خواهد شد. یک استراتژی قطعی برای دستیابی به بهترین نتایج شروع کار با یک جایگاه افراطی است. افراد تیم باید بیش از آنچه توقع دریافت دارند ارائه کرده و خریداران کمتر از آنچه آمادگی پرداخت دارند بپردازند. برعکس، اگر سطح انتظارات خود را پایین بگیرید درنهایت نتیجه ای می گیرید که بهیچ وجه رضایت بخش نیست.

 

5- به طرف مقابل نشان دهید که چگونه نیازهای او را برطرف می کنید.

 

 

راهبران های موفق همیشه از نقطه نظر طرف مقابل به موقعیت نگاه می کنند. همه افراد نگاه متفاوتی به دنیا دارند، پس اگر در بازی جلو باشید و دیدگاه دیگران را حدس بزنید پیروز خواهید شد.

بجای آنکه در معامله فقط به فکر خودتان باشید سعی کنید طرف مقابل را درک کرده و به او نشان دهید که قصد دارید چگونه نیازهایش را برطرف کنید. فلسفه من برای مذاکره این است که یک دست صدا ندارد.

اگر به تامین رضایت طرف مقابل اهمیت بدهید آنها هم به شما کمک خواهند کرد. لازم نیست همه امتیازات را به آنها واگذار کنید. رضایتمندی یعنی منافع اولیه آنها تامین شود.

 

6- بدون اینکه امتیاز بگیرید امتیاز واگذار نکنید.

 

 

 

واگذاری یکجانبه امتیازات محکوم به شکست است. هرگاه امتیازی دادید در عوض یک امتیاز بگیرید. با اینکار یک زنجیره درست می کنید: "اگر شما اینکار را انجام دهید من هم اینکار را انجام می دهم". درغیر اینصورت به طرف مقابل نشان می دهید که می تواند امتیازات بیشتری از شما بگیرد.

 

7-مسائل یا رفتار طرف مقابل را شخصی نگیرید.

 

 

معمولا یکی از دلایل شکست مذاکرات این است که یکی از طرفین یا هر دوی آنها بخاطر مسائل شخصی نامربوط از کار کنار می کشند. راهبران موفق موفق روی حل مشکلات تمرکز می کنند: یعنی می خواهند بدانند چگونه می توانند با رعایت نیازهای دو طرف قرارداد را نهایی کنند. وسواس روی شخصیت طرف مقابل یا روی موضوعاتی که مستقیما به کار بازاریابی مربوط نمی شوند مذاکرات را به بن بست می رسانند.


 

>>>>>>>>> اينفوگرافيک

 


 

منبع : brodow.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.