۴۳۰۷۲ ۰۲۱

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین ، بیز مبتکر بازاریابی شبکه ای نوین

بیز همیشه یک گام جلو تر

3 رفتار بی چون و چرا که راهبران بزرگ را متمایزمی کند

اگر در حوزه مدیریت فعالیت می کنید حتما در یک ورک شاپ درباره چگونگی راهبری افراد شرکت کرده یا یکی دو کتاب درباره آن خوانده اید. تمرکز اصلی در این حوزه ها تغییر رفتارهای ناخواسته و روش هایی است که بصورت سلیقه ای انتخاب می شوند.

بااینحال، یادگیری اصول ماندگار و کارآمد راهبری که شما را به اوج می رساند تغییر درونی است، زیرا راهبری مربوط به قلب و روح است. واقعیت اینجاست که اگر روحیه لازم برای اینکار را نداشته باشید راهبری شما در مسیر درست قرار نخواهد گرفت.

 

 

قلب و روح درونی یک راهبر چه شکلی دارد؟ برای جواب به این سئوال اجازه دهید اول از شما سئوالی بپرسیم تا با کمک آن بتوانید مهارت های راهبری خود را ارزیابی کنید:

آیا شما یک راهبر خود-خدمتگزار هستید یا یک راهبر خدمتگزار؟

به این دلیل سئوال بالا را مطرح کردم که وقتی با صداقت به آن جواب بدهید حقیقت درونی خود بعنوان یک راهبر را خواهید شناخت.

 

تفاوت اصلی

تفاوت این دو باید کاملا مشخص باشد، اما برای آنکه به تردیدهای خود پایان دهید باید دو نکته را با شما در میان بگذارم.

در اولی روح راهبر از منافع شخصی سود می برد که در آن موقعیت شغلی، جایگاه اجتماعی، سود یا پول، دستورکار، نتایج، شهرت، قدرت و تصمیمات "همه برای من" هستند. روح راهبر دوم از "منافع دیگران" انگیزه می گیرد و در آن نیازهای دیگران در اولویت قرار دارند چون "موضوع سرِ من نیست".

یکی از آنها خویشتن را در اولویت قرار داده و فلسفه زندگی او این است که "هر چه بیشتر بدست بیاوری برنده تر خواهی بود" و دیگری فقط به فکر خدمتگزاری به دیگران است و فلسفه زندگی او این است که "قبل از مرگ زندگی چند نفر را در مسیر مثبت می توانم تحت تاثیر قرار دهم؟"

یکی از آنها فقط از منافع خود پیروی کرده و صرفا به دنبال رفع نیازهای خود است، و دیگری در جهت رسالت و ارزش های کسب و کار و سازمان قدم برمی دارد. چنین فردی همواره بدنبال دستیابی به منافع دیگران و تبدیل کردن دنیا به یک جای بهتر برای زندگی همه است.

 

3 شاخص اصلی یک راهبر خدمتگزار

بسیار خُب. حالا یک تصویر کلی از فلسفه زندگی یک راهبر خدمتگزار دارید. اما اگر قصد دارید این فلسه را در زندگی واقعی خود پیاده کنید باید بگویم سه شاخص اصلی وجود دارند که راهبر خدمتگزار را از یک راهبر خود-خدمتگزار جدا می کند.

 

 

1. چطور به فیدبک ها واکنش نشان می دهید

 

 

از آنجا که راهبران خود-خدمتگزار بخش اعظم زمان خود را صرف محافظت از دارایی ها و شهرت خود و دستیابی به اهدافشان می کنند فیدبک برای آنها تهدیدی برای قدرت و موقعیت محسوب می شود، خصوصا اگر این فیدبک منفی باشد. به همین خاطر است که می بینید این دسته راهبران همواره درحالت مخالفت یا انکار بوده یا با ترس و حالت تدافعی واکنش نشان می دهند.

از سوی دیگر، راهبران خدمتگزار فیدبک را یک موهبت برای ارتقاء راهبری خود می دانند تا بهتر به دیگران خدمت کرده و به رسالت خود دست یابند. آنها به حقیقت و صداقت بهاء داده و از دیدگاه های مختلف در جهت بهبود رفتار و اعمال خود و کسب و کار سود می برند. حتی این فیدبک منفی باشد آنها در مورد ایراد رفتار خود بررسی می کنند تا دیگر تکرار نشود.

 

2. واگذاری مسئولیت ها

 

 

راهبران خود-خدمتگزار برای پرورش راهبران جدید و هدایت تیم به جلو در صورت غیاب خودشان علاقه ای ندارند. از آنجا که تنها انگیزه آنها محافظت از خودشان در دوران شکوفایی است، نمی توانند به شکوفایی دیگران کمک کنند تا کسی جای آنها را گرفته و هدایت تیم را برعهده بگیرد.

راهبران خدمتگزار برای ثبات کسب و کار یا دستیابی به رسالت تیم آینده نگر هستند و از خود می پرسند، "چه کسی در تیم من شایستگی و توانایی پرورش بعنوان راهبر آتی بعد از من است؟" آنها باید مطمئن شوند که شخصی با این ویژگی ها و برخوردار از آمادگی لازم را از قبل تعیین کرده اند.

 

3. چگونه به افراد و احساسات آنها واکنش نشان می دهند

 

 

راهبران خود-خدمتگزار آنقدر سرشان شلوغ است که وقت دارند در موقعیت های بحرانی به افراد و احساسات آنها توجه کنند. از آنجا که آنها همواره احساس عدم امنیت داشته یا دچار غرور کاذب هستند تفکر و پتانسیل ایجاد روابط سالم را ندارند.

راهبران خدمتگزار به افراد و موقعیت ها واکنش نشان نمی دهند، بلکه به آنها پاسخ می دهند. آنها گوش می کنند و درک می کنند، خیلی دیر عصبانی می شوند، و زود قضاوت نمی کنند. وقتی مشکلی پیش می آید آنها از خودآگاهی استفاده کرده و اجازه نمی دهند احساسات فرایند تکفر منطقی را مسدود کند؛ این راهبران در چنین شرایطی یک قدم عقب گذاشته، شرایط را ارزیابی کرده و قبل از برداشتن گام بعدی همه فاکتورها را شفاف و روشن می کنند. گام بعدی آنها هر چه که باشد بسوی خاتمه دادن به مناقشه، کمک به دیگران، و بازسازی مشکلات و برگرداندن شرایط به وضعیت آرام و سازنده است.


 

>>>>>>>>> اينفوگرافيک

 


 

منبع : inc.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 


 
 
۴ رای تا کنون
۰

نظرات در رابطه با : 3 رفتار بی چون و چرا که راهبران بزرگ را متمایزمی کند


راز
نظر خود را در تاریخ ۱۰:۳۹:۵۷ ۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ارسال کرده

مطلب خیلی خوب و کاربردی بود لذت بردم

نظرتان را برای ما بنویسید....
انصراف
ارسال دیدگاه و نظر شما