02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
بازاریابی شبکه ای  /  4 نکته کلیدی برای تبدیل کسب و کاری که مشتریان عاشق آن هستند

رشد کسب و کار فقط با دستیابی به حجم گسترده مشتریان احتمالی بدست نمی آید، بلکه با وجود مشتریانی بدست می آید که با کمک محصولات شما موفق شده اند.

حالا بیایید ببینیم چطور می توان بعنوان پایه سازمانی عامل موفقیت مشتریان باشید.

 

 

یکی از مهمترین چیزهایی که نباید فراموش کنید این است که با جذب مشتریان جدید نمی توانید رشد کنید، بلکه باید شرکتهایی را شناسایی کنید که محصول یا خدمات شما مشکلات آنها را برطرف می کنند.

بطورخلاصه، این همان موفقیت مشتری است.

 یک دلیل وجود دارد که چرا این رویکرد به یک شعار در کسب و کار تبدیل شده است.

مطمئنا هدف اصلی در هر کسب و کار جذب مشتریان جدید است، اما درعین حال حفظ مشتریان فعلی برای بلندمدت هم حائزاهمیت است.

اول از همه باید بدانید که موفقیت برای مشتریان چه معنایی دارد و کدام قسمت در کسب و کار شما قادر به ارائه آن است.

بهترین شرکتها و تیم ها اینکار را از همان اولین روز سودآوری شروع می کنند، این رویکرد را در فرهنگ خود نهادینه می کنند، به اعضای تیم خود یاد می دهند چگونه مشتریان را خوشحال کنند، و بودجه خود را طوری سرمایه گذاری می کنند که مشتری بعد از ورود به کسب و کارشان همانجا بماند.

 

برای ساختنِ موفقیت مشتری در کسب و کارتان به چهار فاکتور ابتدایی نیاز دارید.

 

1. زود دست بکار شوید.

 

 

از همان زمانی که به سود می رسید باید برای موفقیت مشتری یک چارچوب در نظر بگیرید. درحالیکه برای حداقل یک سال اول نمی توانید برای اینکار یک مدیراجرایی مستقل داشته باشید اما از همان ابتدا یک فرایند هوشمندانه و قابل ارزیابی آماده کنید.

بهترین راه برای شروع این است که مطمئن شوید اولین مشتریانتان راضی هستند، دوباره به شما مراجعه می کنند، همچنان از شما خرید می کنند و چند وقت یکبار شما را به همکارانشان معرفی می کنند.

 توسعه کسب و کار صرفا به معنای جذب مشتریان جدید نیست؛ بلکه بیشتر در اینباره است که چه تعداد از آنها به شما پایبند مانده و طرفدار شرکت و تیم شما هستند.

هزینه جذب مشتریان جدید چیزی حدود 5 تا 25 برابر بیشتر از حفظ یک مشتری فعلی است. بعبارت دیگر، اگر نتوانید اکثریت پایه مشتری خود را نگه دارید احتمالا رو به زوال خواهید رفت

بعلاوه، جذب مشتریان جدید در رشد پایه مشتری و معادله موفقیت نقش بسزایی دارد

پس فراموش نکنید که هنگام جذب مشتری روی افرادی تمرکز کنید که می دانید برای دوره های بلندمدت با شما می مانند.

 

 

2. نقشه راه را تعیین کنید.

 

 

موفقیت مشتری تفاوت چندانی با پیشرفت در دیگر حوزه های کسب و کار یا فروش ندارد.

 شما باید نقشه راه سفر مشتری در کسب و کارتان را مشخص کرده و اینکار را زمانی انجام دهید که مشتری احتمالی برای اولین بار وارد فرایند بازاریابی شبکه ای با شما می شود.

از آنجا که سفر مشتری قبل از پیوستنِ رسمی او به کسب و کارتان شروع می شود باید مفهوم موفقیت مشتری را در چارچوب بازاریابی و فرایندهای فروشتان بگنجانید.

 اغلب تیم‌ها برای شناسایی گام های کلیدی در فرایند فروش یک برنامه دقیق تهیه می کنند، اما فراموش می کنند که فرایند تعهد و تبدیل مشتری احتمالی به مشتری قطعی را در آن بگنجانند. ..0

 

از خودتان بپرسید، "تفاوت معیارها در سفر مشتری چیست، و چگونه می توانم همواره آنها را رعایت کنم؟" به این ترتیب، مطمئن می شوید که درست مانند جذب مشتریان جدید استانداردهای حفظ مشتریان را هم دنبال می کنید.

این استانداردها و معیارها با گذر زمان و با کسب اطلاعات بیشتر درباره توسعه پایه مشتری تکامل می یابد، اما ضروری است که در ابتدای راه معیارهای اولیه را آماده کنید.

 

3. سوالات سخت بپرسید.

 

 

اگر یک پایه داده داشته باشید می توانید با کمک آنها سوالات بیشتری طرح کنید تا به ریشه اصلی موفقیت مشتری پی برده و بدانید باید منابع محدود خود را دقیقا در کدام قسمت ها سرمایه گذاری کنید.

پرسش های زیر چند نمونه از این دست هستند:

  • نرخ تراکم مشتری ما چگونه است و چه روندی دارد؟
  • میانگین هزینه جذب مشتریان جدید چقدر است و چه روندی دارد؟
  • میانگین طول عمر مشتری ما چقدر است و چه روندی دارد؟
  • آیا مشتری ما راضی هستند؟

متاسفانه بسیاری از تیم ها بصورت تک-بُعدی به این پرسشها پاسخ می دهند. اما برای درک صحیح تاثیر این معیارها روی کسب و کارتان باید از ابعاد مختلف به تک تک این پرسش ها پاسخ دهید.

 

4. به داده ها گوش کنید.

 

 

بااینکه این روزها همه درباره نظرسنجی های رضایتمندی مشتری صحبت می کنند بندرت می بینیم که از فیدبک مستقیم مشتریان برای ارتقاء محصولات، فرایندها، و تجربه کلی برند خود استفاده کنند.

 ارزش واقعی این نظرسنجی ها نه به اعداد کمّی بلکه به پیگیری گفتگو با مشتریانی است که بگونه ای نارضایتی خود را اعلام کرده اند.

برای مشتریان هیچ چیز بدتر از این نیست که احساس کند برای ارائه فیدبک سازنده وقت گذاشته و شما آن را نادیده گرفته اید.

بعلاوه، معمولا دلیل اصلی نارضایتی چیزی است که تیم صرفا از آن ناآگاه بوده و حل و فصل آن بسادگی انجام می شود.

 

پس با تعریف یک فرایند ساده برای پیگیری نظرات مشتریان از علت نارضایتی آنها باخبر شوید، حتما به مشتریان نشان دهید که صدای آنها شنیده شده است، و در نهایت روی حوزه هایی متمرکز شوید که بیشترین تاثیر را بر رضایتمندی کلی مشتریان برجای می گذارد.


 

منبع : business.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.