02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
نکات شبکه سازی و فروش  /  5 نکته که باید قبل از پرزنتیشن درباره مخاطب خود بدانید

شاید تصور کنید با این موضوع کاملا آشنا هستید. برای آنکه شبکه خود را گسترش دهید تاحد زیادی به پرزنتیشن وابسته اید.

با محتوای باکیفیت و اسلایدهای خوب می توانید یک پرزنتیشن فوق العاده داشته باشید، پس حتما موفق می شوید.

 

 

وارد اتاق می شوید و پرزنتیشن خود را شروع می کنید. هنوز اسلاید اول را نشان نداده با یک عالمه سوال بمباران می شوید. از مسیر پرزنتیشن منحرف شده و دیگر رشته ادامه پرزنتیشن از دستتان در می رود.

با خودتان فکر می کنید چرا این اتفاق افتاد. آیا به اندازه کافی تمرین نکرده و آماده نشده بودید؟ شاید، اما بیایید فرض کنیم کاملا آماده بودید. این انحراف از مسیر یک پرزنتیشن بی نقص تنها به یک دلیل اتفاق می افتد:

مخاطب خود را آنقدرها که باید نمی شناسید.

 

اگر این اتفاق برای شما هم افتاده باید این خبر خوب را بدهم که تنها نیستید، وگرنه در اینباره مطلب نمی نوشتم. این اتفاق برای همه ما می افتد.

حتی اگر بهترین محتوای دنیا را هم برای پرزنتیشن داشته باشید و بهترین سخنران باشید اگر مخاطب خود را نشناسید احتمالا از همان اسلاید اول با

مشکل مواجه شده و کارتان به تاثیرگذاری بر مشتری احتمالی نمی کشد.

 

در اینجا شما را با پنج نکته کلیدی آشنا می کنم که خودم شخصا قبل از پرزنت کردن به یک مخاطب جدید روی آنها تمرکز می کنم:

 

1. نقش فعلی مخاطب چیست؟

 

 

شاید بدیهی بنظر برسد، و اغلب ما این نکته را بدانیم. اگر فراموش نکنید که باید پا را فراتر گذشته و بدانید این فرد براساس نقش شغلی فعلی خود چقدر اهمیت دارد.

 

2. نقش های شغلی قبلی این فرد چه بوده است؟ تجارب قبلی او چه؟

 

 

من یک مشتری داشتم که اغلب به او پرزنتیشن می دادم. او درحال حاضر مدیرعامل بوده و زمان زیادی را در این شرکت مشغول بکار بوده است. بااینحال، بیشتر مواقع مدیر امور مالی بوده است. با اینکه دیگر در آن نقش نیست من همچنان با در نظر گرفتن این موضوع پرزنتیشن را آماده می کنم. البته، بعنوان مدیرعامل، عملکرد مالی اهمیت بسیاری دارد اما اصولا برای  مدیرعاملی که قبلا مدیر امورمالی بوده بهتر است خودتان را برای سوالات مالی هم آماده کنید.

 

3. نکات اصلی برای این فرد کدامند؟

 

 

این گزینه برای آن است که بدانید مخاطب دقیقا روی چه چیزهایی تاکید دارد و شنیدن اطلاعات درباره چه چیزهایی او را آرام می کند.

خیلی از ما زمان زیادی را صرف اینکار نکرده و با پای خودمان وارد یک میدان مین می شویم؛ درحالیکه می توانیم با گردآوری اطلاعات قبل از جلسه از ورود به آن خودداری کنیم.

 

4. نقاط فشار این فرد کدامند؟

 

 

در اوایل فعالیت های شغلی ام برای یکی از شرکتهای جهانی مشاوره کار می کردم، و همیشه در شروع مصاحبه با این پرسش تکراری شروع می کردیم،

 "چه چیزی باعث نگرانی شماست و شبها خواب را از شما ربوده؟" با این پرسش اطلاعات خوبی بدست می آوردیم اما واقعا به شناسایی نقاط

فشار اصلی کمکی نمی کرد.

چیزی که باید در این مرحله بدانید این است که مخاطب شما درحال حاضر چه فشارهایی را تجربه می کند. بعلاوه این فشار می تواند به اهداف

عمومی مربوط باشد که مخاطب متعهد به دستیابی به آنها شده است.

شناسایی این پاسخ ها در تدوین ساختار پرزنتیشن به شما کمک کرده و به این ترتیب می توانید پشتیبانی های خود را با نقاط فشار مخاطب هم راستا

سازید. من پرزنتیشن های زیادی را دیده ام که موفق نبوده اند، آن هم صرفا به این خاطر که نقاط فشار مخاطب شناسایی نشده اند.

 

5. سبک برقراری ارتباط مخاطب و اولویت های او کدامند؟

 

 

اول از همه باید زبان مخاطب را بشناسید. با توجه به سوابق و نقش های شغلی او آیا باید با زبان IT، امورمالی، مهندسی یا چیز دیگری با او صحبت

کنید؟

شاید بهترین پرزنتیشن دنیا را داشته باشید اما اگر به زبان راحت خودتان صحبت کنید که خلاف زبان مخاطب است قادر به تاثیرگذاری بر او

نخواهید بود.

با آشنایی با اولویت های برقراری ارتباط می تواند محتوای خود را طوری آماده کنید که با مخاطب هماهنگ بوده و او را تحت تاثیر قرار دهد.

 

وقتی قبل از پرزنتیشن برای این اصول وقت می گذارم فرایند پرزنتیشن بخوبی پیش می رود؛ اما وقتی تنبلی کرده و برای اینکار وقت نمی گذارم بعد از جلسه آرزو می کنم که ایکاش اینکار را کرده بودم.


 

>>>>>>>>> اينفوگرافيک

 


 

منبع : inc.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.