02143072

شرکت بازاریابان ایرانیان زمین

همیشه یک گام جلوتر
آنچه باید بدانید  /  6 رفتار نامطلوب که به کارآیی راهبری آسیب وارد می کند

"ما زمان زیادی را صرف آموزش به راهبران می کنیم تا بدانند باید چه کاری انجام دهند. اما برای آموزش کارهایی که نباید انجام دهند زمان کافی صرف نمی کنیم".   پیتر دراکر

 

 

 

اگر در تاریخچه راهبری جستجو کنید، تمرکز صرفا روی رفتارهای مطلوب است که متخصصان پیشنهاد داده اند.

 

بیایید با هم نگاهی به 6 رفتار راهبری مخرب بیاندازیم تا بدانیم چگونه باید از این اقدامات مضر دوری کنیم.

 

6 رفتار که باید همین حالا کنار بگذارید:

 

  1. راهبری ذره بینی.

 

 

 اگر می بینید که همواره زیرچشمی اعضای تیم را زیرنظر داشته و زمان زیادی را صرف این می کنید که به آنها بگویید چکارکنند احتمالا یک راهبر ذره بینی هستید.

 شاید اینطور از خودتان دفاع کنید: "اگر به آنها نگویم چکار کنند هیچ کاری درست انجام نخواهد شد"،

اما همچنان مشکل از طرف کسی است که در آینه به شما زل زده است.

 هزینه های ناشی از این رفتار روی تیم تان در رابطه با مسائل اخلاقی، جابجایی اعضای تیم و مشارکت در یک محیط کاری ضعیف بسیار بالا خواهد بود. معمولا تغییر این رفتار نیازمند کوچینگ و فیدبک مناسب است.

 

2-انتقاد از اعضای تیم در جمع.

 

 

 این رفتار مسموم روحیه اعضای تیم را خراب کرده و شما را در چشم بقیه اعضای تیم به یک راهبر ناشایست تبدیل می کند.

رفتارهای نامناسب دیگر از این دست بسیارند.

هیچوقت برای پرخاش و توهین به دیگران وقت مناسبی نیست

مهم نیست چقدر از اشتباهی که مرتکب شده اند عصبانی هستید. یاد بگیرید که اول تا 1000 شمرده و بعد با او گفتگوی خصوصی داشته باشید تا طی آن با حفظ آرامش درباره تاثیر اشتباه او روی کسب و کار صحبت کرده و مشترکا یک برنامه اصلاح آماده کنید.

 

3-احتکار اطلاعات درباره تیم یا عملکرد تیم.

 

 

شاید با خودتان فکر کنید اعضای تیم اهمیتی به عملکرد کلی سازمان نمی دهند

اما مطمئن باشید همه علاقمند هستند بدانند نتیجه کار آنها روی عملکرد تیمی و پیامدهای تیمی چیست.

بعضی از راهبران ترجیح می دهند اعضای تیم را درباره نتایج کار در سایه نگه دارند و به اشتباه اینطور فرض می کنند که، "فقط کافی است روی کارشان تمرکز کنند"، یا "آنها از معیارها یا کارت امتیاز سردرنمی آورند".

بعضی از راهبران هم در مقابل اشتراک گذاری نتایج منفی مقاومت کرده، و امیدوارند با اینکار روحیه تیم را خراب نکنند.

در واقعیت، افراد زمانی به بهترین شکل ممکن عمل می کنند که شناخت صریح و آشکاری از نحوه ارتباط عملکردشان با نتایج تیمی داشته باشند، حتی اگر نتیجه کارشان ضعیف باشد.

و درحالیکه کاملا درست است که بعضی افراد از اصطلاحات حسابداری یا معیارهای کارت امتیاز سردرنمی آورند، اما این وظیفه شماست که در اینباره بدرستی به آنها آموزش بدهید. احتکار اطلاعات باعث ایجاد ترس و ابهام می شود.

 

4- ارائه فیدبک مخرب.

 

 

فیدبک یک ابزار عملکرد قدرتمند است، اما اگر از آن سوءاستفاده یا استفاده اشتباه شود روی روحیه و عملکرد تاثیر منفی می گذارد

. انتقادی که دقیق نباشد بی معناست.

 همین مسئله در مورد انتقادی صدق می کند که براساس رفتارهای واقعی نبوده و صرفا یک دیدگاه شخصی و ضمنی است.

 اغلب راهبران درباره ارائه فیدبک هیچ فیدبکی دریافت نمی کنند، و بسیاری از آنها هرگز در مورد استفاده از این ابزار قدرتمند عملکرد آموزشی ندیده اند.

یادگیری تشخیص عادات فیدبک نامطلوب و تلاش برای حذف آنها در راستای توسعه فیدبک مثبت و سازنده برای موفقیت شما و ایجاد یک محیط کار سالم که افراد در آن احساس احترام متقابل داشته باشند ضروری است.

 

5- ادعای اعتبار بابت کاری که اعضای تیم انجام داده اند.

 

 

در برنامه ها و کارگاه های آموزشی مرتبا درباره این رفتار می شنوم، و همیشه از این ایده و اینکه راهبران زیادی مرتکب آن می شوند شوکه می شوند. این رفتار محققا منجر به تخریب اعتماد، نوآوری و خلاقیت می شود.

راهبران کارآمد می دانند که چگونه باید در میان اعضای تیم خود بدرخشند. آنها می دانند که باید به اعضای تیمشان اعتبار بدهند، نه اینکه بگیرند؛ مگر آنکه این اعتبار مربوط به مسئولیت شکست باشد.

 

6-اشاره به اعداد و ارقام در صورت بروز مشکلات.

 

 

 اگر بخواهید دیگران را بخاطر مشکلات مقصر بدانید درست مانند همین است که اعتبار موفقیت های دیگران (اعضای تیم) را به خودتان نسبت دهید.

هر دوی این رفتارها غیرقابل قبول هستند. راهبران کارآمد می دانند که مسئول پیامدهای اعضای تیمشان هستند. وقتی اوضاع خوب پیش می رود آنها موفقیت را به افراد اطرافشان نسبت می دهند. اما وقتی اوضاع خوب پیش نمی رود، آنها پیشقدم شده و مسئولیت عدم موفقیت را برعهده می گیرند. به همین سادگی.


 

>>>>>>>>> اينفوگرافيک

 


 

منبع : thebalance.com

 

ترجمه و ويراست توسط گروه آموزشي بـــــيز مــــگ

 

پادکست بیز مگ
اینفو گرافیک بیز مگ
فیلم های آموزشی بیزمگ
تازه ترینهای بیز مگ
نظرات کـاربران
افزودن نظر جدید
امتیاز
نظرات خود را بادیگران در رابطه با این موضوع به اشتراک بگذارید راهنمایی کنید.

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید.

به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.